Zoek MDM

Bulletin

Hyundai Elantra 96 Lambdasonde defect

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden - 12 jaar en 5 maanden geleden #42350 door handmatig-mechanisch
Lambdasondestoring Hyundai Elantra 96 Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo vrienden, ik wil jullie graag een vraag stellen! Ik heb een Elantra uit 1996 met dubbele bovenliggende nokkenas van 1800 cc. De storing is als volgt: het controlelampje gaat branden. Na ongeveer 40 kilometer scan ik hem en krijg ik de code van de lambdasonde te zien. Een andere code die ik niet heb kunnen vinden is PI1614 of P1614. IK KAN HET ME NIET GOED MEER HERINNEREN. Ik heb de sensor vervangen, dezelfde die een 4-lijns Walker had, maar niets. Ik wis de code en de storing komt terug. Hij verliest vermogen, ik geef gas tot hij helemaal beneden is en hij knikt bijna altijd een beetje alsof hij stikt. Hij komt niet omhoog en bij een snelle uitstap is hij moeilijk omhoog te krijgen. Hij verspilt te veel energie, het lampje knippert niet, hij blijft vastzitten en de minimumsnelheid is niet stabiel! Bedankt voor de hulp! Groeten :)
Laatst bewerkt: 12 jaar 5 maanden geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden #42353 door handmatig-mechanisch
Bedoelt u met zuurstofsensor de Landa-sonde? <- die in de uitlaatpijp.

Als deze een storing geeft, komt dat meestal doordat het voertuig de waarden die de Landa-sonde bereikt niet kan corrigeren. <- Daarom geeft hij die storing aan.

De storing zit in een gat in de inlaat, waardoor lucht naar binnen komt die de sensor niet detecteert <- (NTC-volume, luchttemperatuur).
Of als het voertuig een beetje vreemde rook produceert, de injectoren niet goed sluiten of niet goed sproeien. De motor brandt niet goed en de Landa slaat op hol.

De P1614-code, die normaal gesproken bij andere merken voorkomt, betekent dat het motorstoringslampje is doorgebrand of dat het wattage van de lamp niet overeenkomt met de fabrieksinstellingen. <- Als de lamp in goede staat is, besteed er dan geen aandacht aan, want soms komt die storing je storen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 5 maanden geleden #42370 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor de info!!! Nog iets, toen ik hem uitleest, stond er een lambdasonde (zuurstofsensor) op bank 1. Deze heeft twee sensoren. Ik neem aan dat de eerste vóór de katalysator zit en de tweede erna! Het vreemde is dat wanneer ik de accu loskoppel om de code te wissen, ik ongeveer 40 km rijd en het motorstoringslampje blijft branden, met dezelfde foutmeldingen als voorheen! Heel erg bedankt voor je hulp. B)