Hallo, ik heb een Volkswagen Caddy 1.9 TDI 105 pk uit 2004.
Al een tijdje ruik ik verbrande olie. Als ik plotseling stop, merk ik dat ik bij 2500 tpm inhaal en de injectie valt uit. Ik breng hem naar de monteur en hij vertelt me dat de turbo overdruk geeft en om de motor te beschermen, schakelt hij de injectie uit. De oplossing die hij me geeft, is om de turbo te vervangen, maar hij stelt voor om hem schoon te maken met een spray die mogelijk koolstof bevat. Ik laat de bus een paar dagen staan en zegt dat ik het moet proberen. Ik probeer het en er komt veel witte rook uit en een geur van verbrande olie, ik denk dat het de spray is die verbrandt. Naarmate de dagen verstrijken, rookt hij steeds meer, dus ik besluit de turbo te vervangen.
Nou, hij heeft de turbo vervangen, de EGR uitgeschakeld en de bus rijdt fantastisch, de injectie valt niet meer uit en produceert geen rook, ik denk dat het probleem opgelost is.
Na een paar kilometer ging het storingslampje branden. Ik bracht hem naar de monteur. Het bleek dat de EGR had gedetecteerd dat de motor defect was. Hij maakte de EGR grondig schoon en hij opende en sloot weer goed. Hij verwijderde de metalen plaat en hij werkte weer normaal.
Tot mijn verbazing zag ik kort na het starten weer witte rook en, wat nog erger was, toen ik bij een stoplicht stopte, een echte rookwolk. Wauw, wat is dat gênant! Mensen zeggen dat de auto aan het doorbranden is. Nou, toen ik gas gaf, nam de rook af en verdween bijna helemaal totdat ik bij een ander stoplicht stopte.
Nou, ik denk dat het kwam toen de EGR openging. Sterker nog, ik heb de pijp losgekoppeld die de EGR opent en er was geen rook meer.
De monteur wilde de EGR vervangen en ik betwijfel of het de EGR was, want uit wat ik afleid, komt de olie via de inlaat van de EGR-uitlaatpijp binnen. Als de motor olie verbrandde, zou hij altijd roken, niet alleen wanneer de EGR open was, want ik neem aan dat er dan olie via de inlaat naar binnen komt.
Vraag: Waar komt de olie het uitlaatspruitstuk binnen? Zou het een uitlaatklep kunnen zijn, of misschien de nieuwe turbo?