Zoek MDM

Bulletin

Ik verlies alle koelvloeistof in mijn Audi 80.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 9 maanden geleden #40903 door handmatig-mechanisch
Mijn Audi 80 verliest al zijn koelvloeistof. Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, ik heb een probleem met mijn Audi 80 2.E.

Aanvankelijk sloeg de koelventilator aan zodra de auto geparkeerd stond (niet alleen de eerste 10 minuten na het parkeren) en bleef draaien totdat de accu volledig leeg was. Ik heb de ventilator al drie keer moeten vervangen.

Als tijdelijke oplossing koppelde ik de accu los door de motorkap te openen telkens wanneer ik parkeerde. Later ben ik overgestapt op het helemaal uitschakelen van de ventilator, aangezien ik de auto alleen op de snelweg gebruik en de temperatuur nooit boven de 90 graden Celsius komt.

Maar laatst zag ik rook onder de motorkap vandaan komen. Ik ben gestopt en zag dat de grote slang die de koelvloeistof naar de radiateur voert, door de druk van de hoge temperatuur losgeraakt was. Ik heb de slang weer vastgemaakt en de ring goed aangedraaid, en dat hield het een paar kilometer vol. Maar toen gebeurde het weer: er kwam rook uit, maar deze keer was de slang niet losgeraakt, hoewel alle koelvloeistof wel weg was.

Omdat ik aannam dat het de radiateur was, heb ik die bijgevuld en de auto een paar dagen laten staan. Vandaag startte ik de auto terwijl hij geparkeerd stond en liet de motor warmdraaien. De ventilator sloeg aan bij 70 graden Celsius, maar stopte toen weer. Bij 90-95 graden, met de motorkap open, hoorde ik een plof en schoot de slang plotseling weer los, waarschijnlijk door de temperatuur en de druk.

Ik weet niet of het de moeite waard is om het te laten repareren, hoewel het jammer is, want de auto rijdt verder prima. Maar hij is 20 jaar oud en als ik eenmaal begin met onderdelen vervangen, stop ik er niet meer mee...

Denk je dat het de radiator kan zijn? Als het de radiator was, zou de slang niet losgeraakt zijn door de temperatuur en de druk; dan zou het ergens anders gelekt hebben, toch? Of misschien is de ventilator niet goed afgesteld, of ik weet het niet...

Hoe dan ook, ik waardeer je mening.

Groeten.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 9 maanden geleden #40907 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp: Ik verlies alle koelvloeistof uit mijn Audi 80.
Hallo, wat betreft het ventilatorprobleem: controleer de sensoren, bedrading en relais om er zeker van te zijn dat alles goed werkt.
Als een slang loskomt, zelfs met een goed vastgedraaide klem, is het zeer waarschijnlijk dat de koppakking, de cilinderkop zelf of zelfs het motorblok defect is. Het probleem is dat het koelsysteem en de cilinder(s) met elkaar verbonden zijn, waardoor de druk vanuit de cilinder in het koelsysteem terechtkomt en de koelvloeistof vervolgens in de cilinder stroomt. Hierdoor bouwt het koelsysteem te veel druk op, waardoor de koelvloeistof ofwel door de motor wordt verbruikt, ofwel wordt weggepompt doordat de slang door de overdruk losraakt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 9 maanden geleden #40908 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp: Ik verlies alle koelvloeistof uit mijn Audi 80.
Bedankt Jordi voor je reactie. Dit hele verhaal komt me nogal verdacht voor, dus misschien is het het beste om die 20 jaar oude auto maar te slopen. Ik zou er zelfs geen €400 voor krijgen, zelfs als hij nog goed rijdt. Het is wel jammer, want de auto rijdt prima en het interieur is goed onderhouden. Denk je dat het de moeite waard is om hem te laten nakijken, gezien mijn uitleg?

Nogmaals bedankt en vriendelijke groeten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 9 maanden geleden #40911 door handmatig-mechanisch
Elk voertuig is te repareren. Zoals je het beschrijft, is er te veel druk in het koelsysteem. Dit kan door veel dingen komen, niet alleen door een kapotte koppakking. Het kan een verstopte radiator zijn, een versleten waterpomp (hij is 20 jaar oud, haha). Hier in Chili repareren we ze, we gooien ze niet zomaar weg. Natuurlijk zijn de reparatiekosten hier veel lager. Maar doe desalniettemin een simpele test: zet de ventilator direct aan met een schakelaar of gewoon met draden en ga een stukje rijden om te kijken of de motor oververhit raakt. Als dat niet gebeurt, en er geen druk in het systeem is en het water niet verdwijnt, dan is het geen kapotte koppakking en zijn de reparatiekosten niet zo hoog.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 9 maanden geleden #40926 door handmatig-mechanisch
Hallo, bedankt voor het antwoord, maar hoe kan ik de ventilator zo instellen dat hij continu draait?