Hallo, ik heb een Hyundai H100 met 15 zitplaatsen uit '97 Diesel. We proberen hem in optimale staat te houden, omdat het een schoolbus is. Ik zal proberen het kort te houden.
Momenteel merken we dat de temperatuurindicator stijgt (halve temperatuur) zodra we de koplampen (nachtlampjes) inschakelen of wanneer we de airconditioning inschakelen. Wanneer beide verbruikers, verlichting en airconditioning, ingeschakeld zijn, daalt de temperatuur tot 3/4. Wanneer beide verbruikers uitgeschakeld zijn, is de temperatuur normaal gesproken 1/4.
Om de storing te vinden, hebben we nieuwe accupolen gemonteerd, nieuwe zekeringen in de kast bij de pluspool geplaatst, een nieuw relais voor de koplampen geplaatst, de fitting voor de H4-halogeenlampen vervangen, de zekeringkasten schoongemaakt met elektronische contactreiniger en de dynamoriem vervangen.
Na deze correcties dacht ik even dat het probleem opgelost was, maar het probleem blijft bestaan.
De spanning gemeten over de accupolen met draaiende motor en verlichting aan is 14,0 V. Maar als ik de airconditioning aanzet, is de spanning 13,5 V.
Ik stel alle aanbevelingen op prijs.
Alvast bedankt.
aaag.