Zoek MDM

Bulletin

Krukaspoelie Kia Rio, iets ongewoons...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 8 maanden geleden #40681 door handmatig-mechanisch
Krukaspoelie Kia Rio, iets ongewoons... Geplaatst door manual-mecanica
Hallo vrienden, ik zal jullie vertellen wat mij is overkomen. Ik heb de distributieriem van een Kia Rio 1.5 benzinemotor met 16 kleppen vervangen. Alles was in orde, maar toen ik de auto kort na het starten startte, hoorde ik een kleine klik... en ik hoorde dat in de krukaspoelie, die uit twee lichamen in één bestaat (dat wil zeggen een poelie voor twee riemen, elk met een andere diameter). Wat was mijn verbazing dat die klik afkomstig is van de poelie, waar een vonk ontstaat (een grotere vonk dan die van een bougie) tussen de twee poelies. Als de motor draait zonder de hulpriemen, verdwijnt de vonk... Ik heb de vonk kunnen elimineren door de poelies met een ijzeren afstandsbus te verbinden... Mijn vraag is: kan iemand mij een reden geven (afgezien van statische elektriciteit) waarom dit soort vonken kunnen ontstaan? Ik kan jullie vertellen dat zelfs geen enkele officiële instantie dit heeft gemeld... Heel erg bedankt, vrienden.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 7 maanden geleden #40769 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het probleem met de krukaspoelie van de Kia Rio : iets ongewoons...
Gedurende mijn hele loopbaan als werktuigbouwkundig ingenieur had ik dit defect al vaker gezien. Het kon worden veroorzaakt door de wrijving tussen de poelies, dat wil zeggen dat de wrijving van twee verschillende metalen een vonk kon veroorzaken. Om dit te laten gebeuren, zou één carrosserie over de andere moeten hangen, maar deze zou niet los zitten of zoiets. De oplossing is perfect, want in sommige H 100- of Gallopers zit de demper op deze manier met een flens ertussen.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.