Voertuig: Skoda Octavia edition 100 2TDI 140 pk motor
Aankoopdatum: oktober 2005
Dealer: Tweede service distributiesysteem... Automóvil Center SA Murcia.
Probleem: Distributieriem defect. Transmissie defect nadat de 8 mm bout van de dynamische spanner brak.
Wat er gebeurde: Tweede service overeenkomend met km 215.161; volgens de factuur van de Skoda-dealer werden de volgende vervangen: distributieKIT, waterpomp, dynamoriem, zenuwpoelie, antivries, stofkap gedateerd 30-05-2012... Reparatiegarantie 2 jaar. Het voertuig dat mij elke dag naar mijn werk brengt, een Skoda Octavia met 225.000 km en 7 maanden garantie, ging kapot tijdens het rijden op een landweg met 10 km/u. De distributieriem brak zonder dat de riem brak. Datum van het incident: 12 januari 2012. De sleepwagen bracht het voertuig naar de officiële werkplaats van het Skoda Automobile Center. Maanden eerder was de opdracht gegeven om het distributiesysteem te inspecteren en te controleren, waarbij alles wat werd aangegeven en aanbevolen werd vervangen. Ik kreeg geen versleten onderdelen. De werkplaats beweert dat de oorzaak van het defect een gebroken 8 mm bout op de dynamische distributieriemspanner was... en dat deze bout niet werd vervangen tijdens de reparatie, en dat ze daarom niet voor de reparatie betalen. Ik heb de Skoda aftersalesservice meerdere keren gebeld om het probleem te melden, maar heb geen hulp ontvangen, ondanks dat ik al jarenlang een Skoda Octavia-klant ben en dit mijn tweede Skoda Octavia is.
Ervaren monteurs geven aan dat de oorzaak van het defect een onjuiste montage en een te hoge spanning van de distributieriem was. Deze te hoge riemspanning bracht alle kracht over, waardoor de 8 mm bout brak. De manager van de werkplaats weigert de reparatie te vergoeden en biedt me geen vervangend vervoer aan om me naar mijn werk te brengen. Kunt u mij helpen? Hartelijk dank.