Zoek MDM

Bulletin

Xsara Picasso achterruitenwisser werkt niet

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 7 maanden geleden #39836 door handmatig-mechanisch
Achterruitenwisser van Xsara Picasso werkt niet. Gepubliceerd door manual-mecanica.
Hallo allemaal. Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven.
Ik heb een Citroën Xsara Picasso en de achterruitenwisser werkt niet. Als ik erop druk, hoor ik volgens mij een relais (bij de zekeringen) aangaan, maar het werkt niet. Zou de motor gewoon doorgebrand kunnen zijn? Is er een manier om dat te controleren? Ik denk niet dat er een specifieke zekering voor de achterruitenwisser is, toch?
En als ik die moet vervangen, heb ik dan speciaal gereedschap nodig?

Alvast

bedankt

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 7 maanden geleden #39865 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica het onderwerp ' achterruitenwisser werkt niet' van de Xsara Picasso
Je kunt dit controleren door de bediening van de achterruitenwisser te activeren en de stekker van de ruitenwissermotor los te koppelen. Je kunt controleren of er stroom is met een testlampje of een multimeter. Als er stroom is, is de motor doorgebrand. Zo niet, dan is er waarschijnlijk een zekering doorgebrand. Zo niet, dan kan het een relais of een probleem in het circuit zijn.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
12 jaar en 7 maanden geleden - 12 jaar en 7 maanden geleden #39894 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica het onderwerp ' achterruitenwisser werkt niet' van de Xsara Picasso
Hallo,
ik heb het deksel verwijderd waar de ruitenwissermotor zit en er klopt iets niet.
Er komen drie draden naar de connector: dik groen, dunner paars en dik geel.
Tussen groen en paars, 12V.
Tussen groen en geel, 0V.
Tussen paars en geel, 12V.
Ik activeer de ruitenwisser (ik hoor het relais in de zekeringkast) en daar gebeurt niets. Laat me het uitleggen. Ik begrijp dat er een soort stap in de contacten moet zitten, als het gaat om het maken van de beweging, en ik heb altijd dezelfde spanning op dezelfde aansluitingen.
Het vreemdste van alles is dat ik die test doe zonder dat de connector op zijn plaats zit, want met hem op zijn plaats heb ik geen 12V-spanning waar ik hem wel had met hem los (het is gek). Losse 12V, aangesloten 0V.
Ik weet niet of de foto's die ik probeer te sturen zichtbaar zullen zijn.

Groeten en bedankt.
Laatst bewerkt: 12 jaar 7 maanden geleden door .