Zoek MDM

Bulletin

Koeling, radiator, problemen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar 3 weken geleden - 13 jaar 3 weken geleden #38159 door handmatig-mechanisch
Koeling, radiator, problemen Gepubliceerd door manual-mecanica
HYUNDAI GETZ GLS 1.3

Hallo, ik heb problemen met mijn auto en ik wil graag weten wat er mis is. Ik heb veel gelezen en de staat van de auto gecontroleerd om de symptomen te diagnosticeren.

Het probleem begon toen de auto oververhit raakte en er rook uit de motorkap kwam . Op dat moment kon ik niets doen omdat het nacht was en ik niets kon zien.

De volgende dag stapte ik in de auto en hij sloeg twee keer af, maar de temperatuur op de meter was normaal , toen kwam er weer rook uit.

Ik controleerde of er water in zat, maar het was helemaal droog, hij dronk in één keer 5 liter , het feit is dat ik er een paar weken geleden water aan heb toegevoegd .

De vloer heeft geen watervlekken, het water in de radiator wordt snel okerkleurig . Ik heb de hele motor met deze kleur bevlekt . Ik denk dat het lek ontstaat tijdens het rijden, maar als ik stilsta met de motor aan druppelt het alleen (heel weinig) aan het begin van de bovenste pijp (niet genoeg om de hele motor te bevlekken).

Het bovenste rubber/de binnenband lijkt onder druk te staan omdat het lek geluid maakt en de binnenband stijf is maar het onderste rubber/de binnenband is erg zacht, alsof er niets in zit .

De radiator is altijd koud.

Zou het de waterpomp kunnen zijn? (Ik heb de buizen aangeraakt met de motor aan en de ventilator draaiend.)

Hoe maak ik de binnenkant van de radiator schoon zodat hij niet bruin wordt?

Hoe los ik het probleem op?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt.
Laatst bewerkt: 13 jaar 3 weken geleden door .

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar 3 weken geleden #38162 door handmatig-mechanisch
Antwoord van de handmechanica op het onderwerp: Koeling, radiator, problemen
Hallo; Gezien de symptomen die u beschrijft (met name de hardheid van de waterleidingen/slangen), zou ik wedden dat de thermostaat van uw auto vastzit (dicht zit).
De bruine kleur van het water is mogelijk niet te wijten aan roest, maar eerder aan de vermenging van water met wat motorolie. Mogelijk heeft de oververhitting van de auto ervoor gezorgd dat de cilinderkoppakking is verbrand, waardoor het water en de olie zich op een gegeven moment hebben vermengd.
Als het instrumentenpaneel geen te hoge temperatuur aangaf, is dit waarschijnlijk gebeurd omdat de sensor de werkelijke temperatuur niet kan meten omdat er geen water in het circuit zit.
Ik raad u aan de auto niet te gebruiken totdat het probleem definitief is opgelost, om permanente motorschade te voorkomen.
Succes!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar 2 weken geleden #38189 door handmatig-mechanisch
Hartelijk dank voor je reactie, Gordillen. Ik stuur je wat foto's van mijn motorruimte om te kijken of je problemen vindt, zodat je de staat ervan kunt zien en wat de monteurs hebben gedaan.

Op de eerste foto zien we de elektrische thermostaat die ze hebben geïnstalleerd, met een cirkel erboven, wat volgens mij de originele thermostaat is. Ik zag dat de connector ervan vol met olie zit, zoals te zien is op de volgende afbeelding.

Dan hebben we de radiatordop, die een van de monteurs me een tijdje geleden liet zitten vanwege de vlek die hij op de buis had gemaakt. Hij is nu half uitgewist, maar hij zit nog steeds. Nog iets, ik herinner me dat ik twee jaar geleden, zonder het te beseffen, de dop met de H, die ik had omcirkeld, omdraaide. Ik realiseerde me dat die naar de radiator gaat. Heeft dit er iets mee te maken? Waarom heeft de monteur me hier nooit iets over verteld?

Ten slotte kun je al het oker rondom de motorruimte zien.

Met vriendelijke groet en bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar 2 weken geleden #38235 door handmatig-mechanisch
Hé vriend
, volgens mij is het roest. Je moet de waterpomp en thermostaat controleren. Controleer ook of er geen lucht in de radiator zit tijdens het vullen met water. Dit kun je controleren door een slang los te koppelen van de kachel, zodat de lucht eruit stroomt en het water er gemakkelijk in kan.
Controleer daarna of er geen lekkages zijn en controleer de motorolie om te voorkomen dat deze er chocoladeachtig uitziet door de vochtigheid. Vul de auto vervolgens bij tot de rand van het water en start de auto zonder de radiatordop te verwijderen. Als er geen water uit de radiator spuit en er geen luchtbellen uitkomen, wijst dit erop dat er geen motorschade is. Anders moet je de cilinderkop controleren.
Laat het ons weten als er nieuws is.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar 2 weken geleden #38310 door handmatig-mechanisch
De meest waarschijnlijke oorzaak, gebaseerd op de symptomen, is dat de cilinderkoppakking beschadigd of verdraaid is. Het is dus het beste om deze te verwijderen om het probleem te verhelpen en te controleren of deze niet gebarsten is. Vervang vervolgens de pakking en de thermostaat, was de radiator en ververs de olie. Daarmee zou het probleem opgelost zijn. Het is ook verstandig om te controleren of het elektrische ventilatorsysteem er goed uitziet.