Ik heb het volgende probleem: er is water in de automatische transmissie van mijn American Explorer uit 2000 gekomen. Ik had het op tijd door en ben niet ver gegaan. Ik heb de olie al bijgevuld door het deksel van de bak en het filter te verwijderen, maar ik had het gevoel dat er niet veel uitkwam.

Ik heb het bijna twee dagen laten staan en het filter en het deksel schoongemaakt. Ik heb zo'n liter onafgedekt leeggegoten totdat de schone olie eruit begon te komen. Ik heb een aparte koeler voor de olie geplaatst en de motor weer in elkaar gezet. Daarna heb ik er een jerrycan van 5 liter Quaker-olie in gedaan en de motor gestart. De verversing verloopt prima. Maar mijn vraag is of die 5 liter voldoende was, aangezien er geen peilstok meer is. Maar laat ik het even verduidelijken: er kwam minder dan 5 liter uit toen ik de olie aftapte. Ik heb de olie ook opnieuw gecontroleerd en die ziet er niet meer chocoladeachtig uit zoals toen er water in zat, maar eerder roze. Moet ik de olie er weer afgieten en er nieuwe olie in doen, of gewoon bijvullen met meer olie, of wat is het meest aan te raden? Ik heb het nodig omdat ik overmorgen op reis ga