Zoek MDM

Bulletin

Problemen met de automatische transmissie van de Sportage uit 2000

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #36686 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik heb momenteel een probleem met mijn Kia Sportage, automaat, 4x4, benzine, modeljaar 2000.
Ik merkte dat hij vermogen verloor bij het accelereren, dus besloot ik de bougies, het brandstoffilter en de brandstofpomp te vervangen. Ik dacht dat het niets ernstigs was, omdat het verschil minimaal was.
Maar twee dagen geleden reed ik prima, remde ik zachtjes en toen ik weer gas gaf, liep het toerental op tot bijna 5000 tpm en schakelde de versnellingsbak niet meer. Als
ik de auto in de stand 'Drive' zet, reageert hij goed op de eerste versnelling, maar als ik rijd, loopt het toerental op en schakelt hij niet naar de tweede. In de achteruitversnelling werkt alles prima.
Ik ben een stukje gaan rijden, heb hem in 'Drive' gezet, en het toerental loopt weer op en hij schakelt niet meer, maar als ik de HOLD-knop indruk, schakelt hij wel normaal naar de tweede versnelling. Uiteraard schakelt hij niet naar de derde.
Op koude ochtenden start de auto prima, de achteruitversnelling werkt goed, er zijn geen vreemde geluiden uit de versnellingsbak en hij schakelt soepel naar vooruit en achteruit. Als ik de hendel voor de tweede of lage versnelling indruk, schakelt hij daar ook in.
Hij schakelt alleen niet als ik in de vooruitstand rijd; het toerental loopt dan hoog op, tenzij ik de HOLD-knop indruk tijdens het rijden, waarna hij zonder problemen naar de tweede versnelling schakelt.
Voordat ik de auto naar een monteur breng, heb ik wat advies nodig.
Alle hulp is van harte welkom.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden - 13 jaar en 4 maanden geleden #36717 door handmatig-mechanisch

Nou, vriend, als je zegt dat de vrachtwagen alleen problemen geeft tijdens het rijden, kan het een defecte koppeling of remmen zijn. Op de versnellingsbak zitten testpunten met de volgende labels: OD, 2ND, RL, RV, UD

Ik raad je aan je punten te controleren:

UD: lage koppeling 1.2
2E: tweede rem

Doe dit met een drukmeter. Ik raad ook aan om het oliepeil te controleren en, als je de olie hebt ververst, te controleren of het de juiste soort is. B)
Laatst bewerkt: 13 jaar en 4 maanden geleden door . Reden: bestand toevoegen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #36724 door handmatig-mechanisch
Oké bedankt gringomania, ik zal de punten controleren en het je laten weten.