Hallo vrienden, ik heb een storing die vaak voorkomt bij auto's met een dubbel systeem (gas en benzine), en ik heb nog geen manier gevonden om deze naar tevredenheid op te lossen. Net zoals ik geen technische verklaring heb voor het probleem. Een laatste geval: Nissan Sentra 0 km, GA16-motor, omgebouwd naar een dubbel systeem door een Nissan-dealer, met het nieuwste generatie gassysteem. Hij rijdt 20.000 km in 5 maanden en begint koud moeilijk te starten; de benzine in de tank ruikt anders. Op een dag komt hij terug en start hij niet meer. De auto heeft elke 5000 km een onderhoudsbeurt gehad. Bij controle ontdekten we dat de inlaatkleppen versleten en verbogen waren; rond de kleppen zit een kleverige trechter die ook tussen de geleiders terechtkomt en ervoor zorgt dat de kleppen vastlopen. Ik heb de cilinderkop volledig gerepareerd, de tank en het hele benzinesysteem zijn gereinigd. De motor is weer in perfecte staat. Hij werkt een maand en de storing komt terug. Bij andere voertuigen komt de storing terug, vooral als er niet op benzine wordt gereden, maar pas na een veel langere periode, zo'n twee of drie jaar. De tweede keer dat ik de cilinderkop heb gedemonteerd, zag ik veel plakkerig, gekristalliseerd materiaal rond de gasinjector. Ik waardeer uw reactie.