Zoek MDM

Bulletin

omdat er speling zit op de krukaspoelie.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 2 maanden geleden #35451 door handmatig-mechanisch
Waarom heeft de krukaspoelie speling? Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, vandaag wilde ik de distributieriem van mijn Ford Fiesta 1.4 TDCI laten vervangen. Ik heb hem uit elkaar gehaald en zag dat de riem weliswaar 80.000 km op de teller had staan, maar nieuw was. Ik wacht dus nog 10.000 tot 20.000 km. Maar goed, weet iemand waarom de krukaspoelie, waar de hulpaandrijving naartoe loopt, wat speling heeft ten opzichte van de sleutel? Nog iets: ik startte de auto met één wiel van de grond en het ABS-lampje ging branden, maar het ging niet meer uit. Wat zou er gebeurd kunnen zijn? Ik hoop dat ik de ABS-kabel niet heb beschadigd... Bedankt en groeten allemaal...

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 2 maanden geleden #35452 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Waarom heeft de krukaspoelie speling...
Hallo, kijk, ik heb hem al meerdere keren gedemonteerd en ja, de spiebaan is breder, maar dat heeft geen invloed op de werking. Wat relevant is, is dat de krukaspoelies, met name die van dieselvoertuigen, zijn voorzien van een rubberen demper. Deze moet cycli op de krukas voorkomen, dat wil zeggen de belasting van de verschillende verbruikers (dynamo, stuurbekrachtiging, airco) absorberen, zodat de poelie een lange levensduur heeft. Om te weten of deze in orde is, volstaat het om een dwarsmarkering van buiten naar binnen aan te brengen, de motor te starten en te stoppen, en te controleren of de markering niet is verschoven. In het geval van het ABS is het eenvoudig: het detecteerde een storing omdat het systeem detecteerde dat de motor draaide en slechts één wiel draaide. Het ABS regelt de snelheid van de wielen onafhankelijk om de nodige berekeningen uit te voeren en de magneetventielen te beïnvloeden die de vloeistofdruk regelen in een noodremsituatie. In sommige gevallen is het voldoende om een ritje te maken om het signaal van de vier wielen te meten, of de defecten te wissen met een scanner met behulp van de 16-pins EOBD II-diagnoseaansluiting.
Met vriendelijke groet!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar 1 maand geleden #35458 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Waarom heeft de krukaspoelie speling...
Oké, bedankt, dat ABS-gedoe is vervelend, het is mij nog nooit overkomen. Er moet een verklaring zijn voor die speling, want vroeger werden auto's geleverd met een poelie die precies paste. Er moet iets beters zijn om die bepaalde speling te hebben. Ik weet niet of iemand de
wetenschappelijke reden hiervoor kent...