Hallo vrienden, ik heb een vreemd probleem met de auto van mijn vrouw. We hebben een Ford KA uit 2007 met een 1,6-liter Zetec Ro Cam 8-kleppenmotor, 105.000 km. Ik geloof dat dit model met die motor, dezelfde als de Fiesta Power, alleen in Venezuela is geleverd, maar ik weet het niet zeker. Het probleem is dat ik een week geleden midden in een zeer zware storm reed en de motor begon te haperen alsof de distributieriem nat was geworden. Je weet wel, een typisch probleem zoals een bougie die niet werkt. Toen ik op mijn bestemming aankwam, realiseerde ik me dat het niet dat was, maar dat de motor extreem oververhit was, tot het punt dat de dop van de watertank scheurde en de hele motor rood gekleurd was door de koelvloeistof. Het oververhittingslampje op het dashboard ging niet branden. Ik controleerde en zag dat er koelvloeistof lekte via de temperatuurregelklep. Het grappige is dat de auto nu bezeten lijkt, want als ik stationair draai en snel gas geef (zoals een kind dat bij een stoplicht optrekt om met een andere auto te racen), valt de motor uit, net als bij een defecte bougie. De minutenwijzer, jawel, de klok op het dashboard, begint dan snel vooruit te lopen terwijl de motor uitvalt...!!! Ik maak geen grapje, dit is echt waar... Zodra ik stop met accelereren, keert de motor terug naar stationair en werkt de klok normaal. De storing treedt ook op tijdens het rijden; af en toe zie ik de wijzer een paar minuten vooruit gaan terwijl de storing optreedt... zodra de motor stopt met haperen, stopt de klok ook met vooruit lopen. Ze vertellen me dat er door oververhitting misschien een draadje op de klok kortsluiting maakt waardoor de motor uitvalt, maar ik weet niet of dat mogelijk is. Ze vertelden me ook dat er mogelijk een bougie kapot is en niet goed werkt, maar ik kon de bougies niet verwijderen omdat ik geen idee heb hoe ik de draden moet verwijderen. Ze lijken namelijk vast te zitten aan buisjes die de bougie bedekken en ik wil er niet aan trekken, anders beschadig ik ze. Ik weet dat deze klok een rood lampje heeft dat iets aangeeft over een motorsensor die de klok deactiveert als de elektronische sleutel niet in het contact zit. Ik weet niet of dit met die motorsensor te maken heeft en daarom niet werkt, maar vrienden, ik weet niet wat ik met de Ka moet doen om het probleem op te lossen. Bedankt aan iedereen die me kan helpen.