Hallo: Wat betreft de beweging van het nokkenastandwiel, dat heeft geen spiebaan. Als je de middelste bout losdraait, zou het moeten draaien zonder dat de nokkenas beweegt. De grip die voorheen door de spiebaan werd geboden, wordt nu bereikt door simpelweg de bout aan te draaien. De test waarbij de motor twee keer wordt rondgedraaid na het monteren van de riem is niet van toepassing op alle motoren. Terug naar de procedure: zodra je de nokkenassen met een liniaal aan de achterkant hebt vastgezet en zuiger nr. 1 zich in het bovenste dode punt (BDP) bevindt, zouden de nokkenastandwielen al los moeten zitten, ervan uitgaande dat je ze hebt verwijderd (ik denk dat ik dat goed begrepen heb). Dit is om ervoor te zorgen dat de riem strak gespannen is tussen de nokkenassen. De bout die Ford normaal gesproken gebruikt om de krukas te vergrendelen, bevindt zich in de buurt van het krukaslager aan de achterkant van de motor. Overigens, als je de nokkenassen draait zonder dat de zuigers zich in het midden van de slag bevinden, loop je het risico de kleppen te verbuigen. Zelfs met de riem gemonteerd en strak gespannen, en voor vaste assen, moet je de tandwielbouten vastdraaien. Als ik het me goed herinner, hebben de assen een zeshoekige vorm, zodat je ze met een sleutel kunt vastdraaien; anders zouden ze kunnen breken. Laat het me weten als je nog andere vragen hebt.