Zoek MDM

Bulletin

MAF-problemen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33352 door handmatig-mechanisch
MAF-problemen. Geplaatst door manual-mecanica
Vrienden:

De vraag is simpel: wat gebeurt er precies als de MAF-sensor loskoppelt? Ik vraag dit omdat in mijn auto de motor direct afslaat als ik hem loskoppel. Ik weet niet of dit normaal is, want meestal vertrouwt de auto op een andere sensor om te blijven draaien en afslaan te voorkomen. Daarom denk ik dat er mogelijk een defecte sensor is of een ander probleem.
Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33353 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: MAF-problemen
Hallo Caltovi, elk automerk heeft zijn eigen "algoritmes" in de ECU's om sensorstoringen op te sporen en te verhelpen. Sommige Camry's hebben bijvoorbeeld MAP- en MAF-sensoren om te voorkomen dat de motor afslaat als er één uitvalt. Andere auto's hebben deze ondersteuning niet; de meeste gebruiken de basisfunctie van het injecteren van extra brandstof in geval van een sensorstoring. Sommige motoren slaan af wanneer de TPS-, MAP-, MAF-, CMP- en ongetwijfeld ook de CKP-sensoren zijn losgekoppeld. Vergis je niet: een defecte sensor is niet zomaar losgekoppeld; als de motor afslaat, betekent dit dat die sensor cruciaal is voor de berekeningen van het verbrandingsproces.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33358 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor je antwoord, vriend. Ik stelde de vorige vraag omdat ik een Impreza 1.8 uit 1995 heb met stationairproblemen. Als het koud is, loopt het toerental op tot 2000 tpm of meer (soms blijft het hangen), zakt het vervolgens naar 1200 tpm en maximaal naar 1000 tpm als het warm is. Een tijdje geleden heb ik de luchttoevoer bij de gasklep beperkt, waardoor de motor nu normaal stationair draait, maar hij raakt oververhit en de koelventilatoren slaan kort na het starten aan. Ik weet niet meer wat ik moet doen :D.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #33360 door handmatig-mechanisch
Hallo, wat betreft de problemen met het stationair draaien: de IAC-klep en de TPS zijn gecontroleerd en gereinigd, ervan uitgaande dat de bougies, bougiekabels, brandstoffilter en luchtfilter in goede staat zijn. Oververhitting kan erop wijzen dat de ontstekingstiming niet klopt. Als de motor warm is en u hem uitzet en weer start, draait hij dan stationair op 1000 toeren per minuut of loopt het toerental op tot 2000 toeren per minuut en zakt het dan langzaam?