Zoek MDM

Bulletin

Grand Vitara 2005 1.6 - 3p riem piept?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33026 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: Grand Vitara 2005 1.6 - 3p Piepende riem?
Ik raad je aan om de originele band te kopen. Deze zijn duurder, maar gaan langer mee en je voorkomt er hoofdpijn mee.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33066 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: Grand Vitara 2005 1.6 - 3p Piepende riem?
Als ik type A- of type B-riemen noem, komt dat doordat ze een andere hoek of profiel hebben. Je moet de hoek van de poelie vergelijken met de riem. De hoek van de riem moet samenvallen met de poelie.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33067 door handmatig-mechanisch
Kijk, V-snaren verschillen in de breedte van het platte vlak; ze variëren van 8 mm tot 14 mm. Als de stuurbekrachtigingsriem piept wanneer hij tot het uiterste wordt gedreven, komt dat doordat hij niet gespannen is of dunner is dan de riem die u gebruikt. Hierdoor raakt de riem de onderkant van de poelie, waardoor hij los lijkt te zitten wanneer hij gespannen is.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33070 door handmatig-mechanisch
Ik had niet het hele onderwerp gelezen. Als het 's ochtends is, komt dat door de belasting die de dynamo genereert tijdens het herstellen van de accu. Ik raad je aan om te kijken hoeveel de dynamo genereert, niet meer dan 14,2 volt, en die riem te vervangen. Het is niet zo dat het piepen stopt door de temperatuur, maar eerder dat de dynamo zijn werk verlicht tijdens het herstellen van de accu. Een dynamo kan tot 2 pk vermogen van een motor verbruiken.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 4 maanden geleden #33076 door handmatig-mechanisch
Ik denk dat dat de reden zou kunnen zijn...
als ik het goed begrijp, zou het kunnen komen doordat de dynamo in het begin overbelast is, door de riem? Maar ze zijn allebei nieuw en na een paar weken heb ik ze nog een keer aangedraaid om ze te laten stabiliseren.
Het is vreemd, want soms gaan er 2 of 3 dagen voorbij zonder dat er geluid is, maar soms als ik 's ochtends wegga of als ik lange tijd niet heb gereden, piept het als een gek. Ook zet ik soms de airco aan en dan piept het wel, maar niet altijd, alleen als de auto lange tijd heeft stilgestaan.