Zoek MDM

Bulletin

Automatische koppelingskabel

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 5 maanden geleden #32366 door handmatig-mechanisch
Automatische koppelingskabel Geplaatst door manual-mecanica
Hallo vrienden, ik had een probleem met een Peugeot 806 op benzine. De koppeling begon te slippen en ik wilde hem vervangen omdat hij al bijna 200.000 km had gereden. De meeste kilometers waren op provinciale wegen en snelwegen, dus de koppeling kon niet al te beschadigd zijn.
Voordat ik hem verving, controleerde ik toevallig de versnellingspook en zag dat die vast zat, helemaal niet vooruit bewoog en dat de koppelingskabel strak stond, alsof ik iets op het pedaal drukte.
Ik verving de koppelingskabel en het probleem was opgelost.

Conclusie: Koppelingskabels met automatische remkrachtverdeling gaan soms kapot, en een kabel vervangen is niet hetzelfde als een koppeling vervangen.
De oude kabels, die moesten worden afgesteld, hadden het nadeel dat wanneer de koppeling versleten was, het pedaal omlaag ging en niet goed ontkoppelde, waardoor de versnellingen soms gingen schuren. Dit werd opgelost door ze opnieuw af te stellen en de borgmoer aan te draaien.
Moderne kabels, die slijtage opvangen met een veer- en kogelsysteem, gaan kapot en blijven gespannen staan, waardoor de koppelingsplaat sneller slijt of slipt. Wij denken dat dit een ander defect is.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een handmatig verstelbare kabel of een hydraulische koppeling.
Ik deel dit onderwerp voor het geval het je helpt bij problemen met dit soort kabels.
Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 5 maanden geleden #32369 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Automatische koppelingskabel
Goede conclusie, AFTGM. Het is belangrijk om te weten dat er twee versies van de Piola zijn voor dezelfde voertuigen, Peugeot en Citroën, dat wil zeggen dat er versies met automatische en mechanische regeling zijn. Mechanische regeling heeft altijd de voorkeur, omdat deze betrouwbaarder is dan automatische regeling en er aan gewerkt kan worden. Veel succes en met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.