Zoek MDM

Bulletin

Hoe repareer ik de motor als ik geen handleiding kan krijgen?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #32271 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal!
Ik moet de motor van een paar oude landbouwtractoren repareren en ik heb gezocht, maar kan de handleidingen nergens vinden.
De ene is een Fiat 655C en de andere een Fiat OM 50C; beide zijn rupsbanden. Ik dacht erover om bijvoorbeeld een referentiemarkering op een cilinderkopbout te zetten, deze een beetje los te draaien en vervolgens weer vast te draaien tot de markering met een momentsleutel. Op die manier kan ik het juiste aanhaalmoment vinden. Ik denk hier waarschijnlijk veel over na. Of weet iemand trucjes voor het repareren van oude motoren, waarvoor het erg moeilijk is om werkplaatshandleidingen te vinden? Alvast bedankt!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #32273 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: Hoe repareer ik een motor als ik geen handleiding kan krijgen?
Een goede manier om cilinderkopbouten vast te draaien als het aanhaalmoment onbekend is, is door 1 kg/m per millimeter boutdiameter toe te passen.
Ik heb deze techniek zelf niet gebruikt, maar een oude monteur vertelde me dat het jaren geleden werd gebruikt om cilinderkoppen van raceauto's vast te draaien.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #32282 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: Hoe repareer ik een motor als ik geen handleiding kan krijgen?
Het aanhaalmoment kan worden berekend aan de hand van de lengte van de bout, de dikte en het materiaal. Er is een tabel op internet te vinden, maar het is niet zo ingewikkeld om deze logisch af te leiden. Over het algemeen ligt de aanhaalkracht bij benzinemotoren met een normale cilinderinhoud rond de 70 pond en 120 pond.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #32288 door handmatig-mechanisch
Hartelijk dank!
Zou dit ook gelden voor de bouten van de drijfstangvoet en de lagers van de tuimelaaras?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 8 maanden geleden #32294 door handmatig-mechanisch
Ja, het is een vriend voor alle soorten bouten. De maximale aanhaalmomenten die ze kunnen hebben voordat ze afbreken, hangen af van deze drie factoren. Zoek de tabellen op, typ op Google 'tabel met aanhaalmomenten' of 'tabel met aanhaalmomenten voor bouten' in en er komt vanzelf wel iets naar boven.