Goedemorgen, allereerst groeten aan iedereen, want ik ben een nieuwe gebruiker en heb mezelf nog niet goed voorgesteld.
Ik hoopte dat iemand me wat advies kon geven...
Ik heb het forum doorzocht en een oude gebruiker gevonden die precies hetzelfde probleem heeft als ik.
De thread is deze:
www.manualesdemecanica.com/foros/4-probl...con-peugeot-306.html
Mijn auto is een Peugeot 306 XSDT 1900TD, geregistreerd in 1996. De motor, cilinderkop en filters zijn 2 jaar geleden vervangen omdat de vorige eigenaar hem oververhitte en de motor kapot maakte.
Ik heb al een tijdje last van koelvloeistofverlies, maar ik heb ontdekt dat het te wijten was aan de dop van het koelvloeistofreservoir, dus ik sluit uit dat dit iets met mijn probleem te maken heeft.
Hij start perfect en loopt 3 minuten, maar begint dan kleine tikjes of dipjes te maken, maar heel kleine, totdat hij warm is en dan loopt hij perfect. Ik ervaar dit als ik een lange bocht neem en als ik terugkom op het rechte stuk, accelereert of vertraagt de auto alsof ik erop heb getrapt of het gas heb losgelaten (het voelt meestal alsof ik erop heb getrapt).
Het begon allemaal een paar dagen geleden toen ik er rond het middaguur mee door de buurt reed en toen ik een rotonde uitreed, had de auto geen vermogen, schokte hij en stootte hij veel witte rook uit. Ik dacht dat ik hem in de verkeerde versnelling had gezet (wat ik betwijfel), dus zette ik hem in zijn vrij, remde ik, zette hem in de eerste versnelling, maar hij had geen vermogen, schokte en was onmogelijk te verplaatsen. Ik zette hem helemaal stil, duwde hem van de weg en na 5 minuten probeerde ik hem opnieuw te starten, en hij gaf die dag geen problemen meer, geen rook of iets dergelijks. Die nacht heb ik ongeveer 100 km zonder problemen gereden.
Hij stoot alleen witte rook uit als ik de motor koud start. Als ik hem 4 of 5 keer in zijn vrij laat accelereren, stopt hij met roken. Maar vandaag overkwam het me: 1 km nadat ik hem koud had gestart, terwijl ik in de tweede versnelling een rotonde nam, schokte hij lichtjes en kwam er witte rook uit. De rest van de rit verliep prima.
Iedereen zegt dat het gewoon komt doordat de auto koud was. Maar een paar weken geleden, bij temperaturen van -4°C, startte ik hem en reed ik zonder problemen, en merkwaardigerwijs ontstond het probleem op een zaterdag om 12 uur 's middags en bij een buitentemperatuur van ongeveer 9°C.
Ik heb weinig verstand van mechanica, en als ik het eerder genoemde topic lees, vrees ik dat ik naar een garage zou moeten als ik hetzelfde zou moeten doen.
Mijn doel was om het tot na de zomer vol te houden en hem in te leveren als ik een nieuwe auto zou krijgen. Wat kan ik doen?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet.