Goedemorgen, allereerst een groet aan iedereen. Ik ben een nieuwe gebruiker en heb me nog niet goed voorgesteld.
Ik hoop dat iemand me kan helpen...
Ik heb op het forum gezocht en een oudere gebruiker gevonden met precies hetzelfde probleem als ik.
De thread is hier te vinden:
www.manualesdemecanica.com/foros/4-probl...con-peugeot-306.html
Mijn auto is een Peugeot 306 XSDT 1900TD, geregistreerd in '96. De motor, cilinderkop en filters zijn twee jaar geleden vervangen omdat de vorige eigenaar de motor had oververhit en beschadigd.
Ik heb al een tijdje problemen met koelvloeistofverlies, maar ik ontdekte dat het uit de dop van het koelvloeistofreservoir kwam, dus dat sluit ik uit als oorzaak van mijn probleem.
De auto start perfect en loopt ongeveer drie minuten goed, daarna begint hij te haperen of lichtjes te sputteren, totdat hij warm is, en dan loopt hij weer perfect. Als ik een lange bocht neem en vervolgens weer op een recht stuk kom, accelereert of decelereert de auto alsof ik het gaspedaal volledig indruk of loslaat (het voelt meestal alsof ik het gaspedaal volledig indruk).
Het begon allemaal een paar dagen geleden rond het middaguur toen ik in de buurt aan het rijden was. Toen ik een rotonde afreed, had de auto vermogensverlies, schokte en kwam er veel witte rook uit. Ik dacht dat ik misschien in de verkeerde versnelling had geschakeld (wat ik betwijfel), dus zette ik hem in neutraal, remde en schakelde toen naar de eerste versnelling. Hij had nog steeds vermogensverlies, schokte en was onmogelijk in beweging te krijgen. Ik ben helemaal gestopt, heb hem van de weg geduwd en na ongeveer vijf minuten heb ik geprobeerd hem opnieuw te starten. Die dag gaf hij geen problemen meer – geen rook of iets dergelijks. Die avond heb ik ongeveer 100 km gereden zonder problemen.
Hij komt alleen uit de witte rook bij een koude start. Als ik vier of vijf keer gas geef in neutraal, stopt de rook. Vandaag, na ongeveer 1 km rijden vanuit een koude start, gaf de auto een lichte schok en kwam er witte rook uit de uitlaat toen ik in de tweede versnelling een bocht nam op een rotonde. De rest van de rit verliep zonder problemen.
Iedereen zegt dat het komt doordat de auto koud was. Een paar weken geleden, bij temperaturen van -4°C, startte en reed ik er echter zonder problemen mee. Vreemd genoeg deed het probleem zich voor op een zaterdagmiddag, toen de buitentemperatuur rond de 9°C was.
Ik heb weinig verstand van autotechniek en na het lezen van het eerdergenoemde forumtopic, vrees ik dat ik de auto naar een garage moet brengen als daar hetzelfde advies wordt gegeven.
Mijn plan was om de auto tot na de zomer te houden en hem in te ruilen als ik een nieuwe auto heb. Wat kan ik doen?
Alvast hartelijk bedankt.
Met vriendelijke groet.