Zoek MDM

Bulletin

[beschadigde nokkenas

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 6 maanden geleden #31433 door handmatig-mechanisch
[beschadigde nokkenas Geplaatst door manual-mecanica
Ik moet weten hoe ik de nokkenas van een Ford Sierra 1.6 moet vervangen. Hij zit in de kop. Ik moet ook weten of het beter is om hem te repareren of te vervangen door een nieuwe. De slijptol verzekerde me dat het beter is dan nieuw, maar... Kunt u me de stappen geven om hem eruit te halen? Ik heb de motor al eerder gedemonteerd, maar ik wil er zeker van zijn dat er deze keer niets misgaat. Ik heb hem geslepen tot de standaard, 10.000 km gereden en zonder oververhitting is de koppakking gesprongen. Nu zie ik dat de nokkenassen erg versleten zijn. Hier had ik nog niet aan gezeten. Bedankt voor het advies. Wie dit ook doet, bedenk dat ik een vrouw ben, hoewel ik erg van motoren hou en ervaring heb met monteurs. Nogmaals bedankt. (Er is altijd wel iemand die me helpt met demonteren als ik veel kracht moet gebruiken, een vriend of mijn man.)

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 6 maanden geleden #31436 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: [beschadigde nokkenas]
Bij de nokkenas gelden dezelfde overwegingen als bij het slijpen van de krukas. Dat wil zeggen dat de diameter van de rotatietappen en de nokkenasnokken worden verkleind. Deze verkleining wordt gecompenseerd met grotere rotatiemetalen om de speling te behouden waarin de oliewig zich afzet. Ik weet niet meer precies of de hydraulische klepstoters deze verkleining van de nok compenseren, maar als ik me goed herinner, zou je geen problemen hebben. Of je een nokkenas al dan niet vervangt, hangt af van de mate van slijtage. Ik raad aan om, als je de mogelijkheid hebt, deze te vervangen door een nieuwe, omdat dit je verschillende ongemakken bespaart, zoals overmaatse nokkenmetalen, klepstoters die de kleppen niet goed openen, zoals de meest voorkomende. Zonder dat je daar bij een slijpklus rekening mee houdt, kun je er niet zeker van zijn dat het 100% correct is. Het verwijderen van de nokkenas hangt af van de configuratie waarin deze is geïnstalleerd. In sommige gevallen komt het aan één kant naar buiten en moet je het door de lagers schuiven, in andere gevallen moet je de bevestigingslagers verwijderen. In dit geval wordt het van buiten naar binnen losgemaakt, dat wil zeggen dat eerst het lager aan de ene kant losgemaakt wordt, dan het lager aan de andere kant, enzovoort, tot het middelste lager bereikt is, dat als laatste losgemaakt zou worden. Uiteraard moet je eerst een stapel accessoires verwijderen, zoals het kleppendeksel, de distributieriem en nog een aantal van dat type. Hoe dan ook, ongeacht het type nokkenas en de bevestiging ervan, moet je de cilinderkop naar de slijptol brengen om te laten controleren of de nokkenaslagers krom zijn en of de cilinderkop krom is. Dit kan komen door een verkeerde aanhaalvolgorde, temperatuur of slijtage door gebruik.
Ik hoop dat dit nuttig is geweest en dat het goed gaat.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.