Zoek MDM

Bulletin

een Renault 19 diesel tunen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 10 maanden geleden #30458 door handmatig-mechanisch
Een Renault 19 diesel afstellen. Gepubliceerd door manual-mecanica
Kan iemand mij helpen met een handleiding of gids over het afstellen van een Renault 19 dieselmotor?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 10 maanden geleden #30476 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Tuning van een Renault 19 diesel
Hallo, op de krukas in het motorblok, vlakbij de versnellingsbak, zit een plug die, wanneer erin gestoken met een 8 mm stift, in een contragewicht past en het bovenste dode punt (TDC) markeert. Als de pomp van Bosch is, wordt deze afgesteld met een 8 mm bout die in het blok is geschroefd en door de rechterkant van het tandwiel gaat. Als het een CAV of Roto Diesel is, wordt de bout aan de linkerkant van het tandwiel geschroefd en naar links verplaatst. De nokkenas heeft een markering bovenop het tandwiel als je een originele riem hebt gemonteerd; de markeringen op de riem helpen je bij het afstellen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 10 maanden geleden #30483 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Tuning van een Renault 19 diesel
Hallo nogmaals, laten we het nog eens goed uitleggen. Naast de oliepeilstok, vlakbij de versnellingsbak, zit een schroef die als afdichtplug fungeert. Draai deze los en steek er een pin of aanwijzer van 8 mm diameter in, of gebruik het Renault 1054 gereedschap, en duw deze er voorzichtig in. Draai de motor met de klok mee totdat deze in een gat in het contragewicht van de krukas past. Dit geeft het bovenste dode punt (TDC) aan. Kijk nu naar het nokkenaswiel, dat een centreergat heeft op één tand. Dit gat moet naar boven wijzen en uitgelijnd zijn met de vaste indexmarkering op de plastic afdekking die de riem beschermt. Het pompwiel heeft twee markeringen, B en R. B staat voor de BOSCH-pomp en R voor ROTO DIESEL. De markeringen op de originele riem, met de pijlen naar boven en in de draairichting, moeten uitgelijnd zijn met het centreergat op de nokkenas en de B- of R-markering op het pompwiel, evenals met de aanwijzer in de krukas. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
10 jaar en 8 maanden geleden #48904 door handmatig-mechanisch
Handmatig-mechanisch antwoord op het onderwerp tuning van een Renault 19 diesel
Hallo, zou iemand mij foto's kunnen sturen van hoe de timing van mijn Bosch-injectiepomp moet worden afgesteld? Dat is het enige wat ik nog mis. Ik heb een Renault 19 diesel 1.9.

Alvast bedankt.