Zoek MDM

Bulletin

problemen met de pomptiming

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #30389 door handmatig-mechanisch
Problemen met de timing van de pomp. Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal, ik wilde de injectiepomp van een Renault Megane 1 1.9 uit 2000 vervangen en toen ik de poelie verwijderde, zag ik tot mijn verbazing dat het een conische poelie zonder spie was. Ik probeer hem af te stellen, maar het lukt me niet goed omdat het lang duurt voordat hij start, en als hij dan eindelijk loopt, hapert en rookt hij flink. Is er een manier om deze pomp correct af te stellen? (Het is geen common rail-pomp, maar een elektronische Lucas EPIC-pomp.) Alvast bedankt

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #30401 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp: Re: problemen met de pomptiming
Beste vriend, zoek de Renault Kangoo op in de handleidingen. Daar staat jouw EPIC-pomp vermeld, samen met de timinginstructies. Hopelijk helpt dat je een oplossing te vinden. Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een foutcode. Groeten

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
13 jaar en 11 maanden geleden #30485 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp: Re: problemen met de pomptiming
Zoek eerst het bovenste dode punt (TDC) en zet de eerste cilinder in de compressiestand. Nu komt het lastige gedeelte: het vinden van de brandstofpompleiding die bij de cilinder hoort. Deze wordt aangegeven door de vorm van injectieleiding nr. 1. Om de verdeler te positioneren, kunt u, met de pomp aangesloten op het elektrische systeem van de auto en een jerrycan hoog gehouden, de pomp met de klok mee draaien totdat er dieselbrandstof uit de leiding komt en een markering maken, of de drukregelaar van aansluiting nr. 1 op de pomp verwijderen en een dunne draad door aansluiting nr. 1 steken. Draai de as totdat het gat in de aansluiting overeenkomt met het gat in de verdeler. Installeer de pomp zonder de bouten vast te draaien, draai de grote dop in het midden van de pomp los en bevestig een meetklok met een speciale houder met twee naalden: één voor de timing en één voor de ijking. De steel of naald van de meetklok rust op een tuimelaar die de naald beweegt, die via een gat in een geleidingsring in de brandstofrail komt. Draai de pomp voorzichtig rond tot u het laagste punt op de rail vindt, en dit is... Het exacte startpunt van de injectie, met de door de fabrikant gespecificeerde vervroegingsgraden, is moeilijk te bepalen; de vraag is: waar kan ik dit apparaat krijgen? Met vriendelijke groeten