Hallo vrienden, ik heb een probleem met twee auto's, en ik denk dat het in beide gevallen een koppelingsprobleem is. Ik hoop dat jullie me een andere oplossing kunnen geven dan de koppeling te vervangen.
In zowel een 806 als een Mégane gaat de motor bij het beklimmen van heuvels soms in toeren omhoog, maar neemt de snelheid niet toe.
Bij de Mégane schreef ik het aanvankelijk toe aan de pomp die lucht aanzuigde, maar nu, terwijl ik dat doe, heb ik ook bij de 806 meer details gecontroleerd.
De enige keer dat ik accelereer en niet verhoog, is in de vierde versnelling, op steile hellingen, en zonder dat de auto vooruit rijdt. Als ik naar de derde versnelling schakel en het gaspedaal intrap, stijgt het toerental en neemt de snelheid toe.
In beide auto's, met de auto stilstaand, slaat de motor af als ik naar de eerste versnelling schakel en de koppeling loslaat met de rem ingedrukt (geen koppelingsslip).
Ik begrijp dat in de vierde versnelling het toerental stijgt, maar de snelheid niet toeneemt, omdat de koppeling, omdat het een hogere versnelling is, meer kracht moet zetten en slipt. Ik weet dat de ideale oplossing is om de koppeling te vervangen (als het een koppelingsdefect is).
Mijn vraag is: komt het probleem doordat de naafveer meegeeft, of is de schijf op de een of andere manier gesmeerd?
Als het komt doordat de schijf gesmeerd is, neem ik aan dat je geen hogedrukreiniger kunt gebruiken om hem schoon te maken, omdat de kraaglagers dan doorgespoeld zouden worden en beschadigd zouden raken.
Als het komt doordat de naafveren spanning verliezen, is er dan een manier om het pedaal meer slag te geven om de levensduur te verlengen, of denk je misschien dat het aan iets anders ligt en niet aan de koppeling? Alvast bedankt!