Zoek MDM

Bulletin

Het slijpen van de cilinderkop van een Renault Megane 1.9 dti uit 2001

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 maand geleden #26472 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, beste monteurs. Ik ben hier om advies te vragen over het volgende probleem. Het bleek dat de distributieriem van mijn moeder onlangs kapot was gegaan. Het probleem ontstond doordat de hulpaandrijfriem niet op tijd was vervangen en deze begon te breken. Helaas kwam een deel ervan op de krukaspoelie terecht, waardoor er een paar tanden van de distributieriem afsloegen. Na een aantal dagen de injectiepomp, het koelsysteem, de distributieriem en het spruitstuk te hebben gedemonteerd, lukte het me om de cilinderkop te verwijderen. Het zag er niet zo slecht uit als ik had verwacht, en blijkbaar waren er alleen een paar inlaatkleppen verbogen, cilinder 1 en 4. Met de cilinderkop in handen bracht ik hem naar een slijperij. Ze gaven me een offerte en na wat heen-en-weer gepraat met de betreffende slijperij kwam de prijs uit op ongeveer 300 euro. Maar ja, in deze tijd moet je zoveel mogelijk besparen. En hier komt mijn vraag. Ik vertelde de man in de garage, om wat geld te besparen, dat ik het slijpen van de kleppen en zittingen zelf kon doen (je weet wel, met slijppasta en een zuignap op de kleppen). Maar de man had het over "het slijpen van de hele cilinderkop". En ik weet niet helemaal zeker wat hij bedoelt. Denk je dat hij het heeft over het slijpen van de hele cilinderkop, naast de kleppen, of alleen over het schoonmaken van de cilinderkop en het slijpen van de kleppen? Als de hele cilinderkop geslepen is, hoe doe ik dat dan? Ik vraag dit omdat ik geld wil besparen, maar ik wil ook geen probleem creëren dat ik misschien nog erger maak. Hoe dan ook, ik zou graag advies krijgen over hoe je een hele cilinderkop kunt "slijpen". Bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn case te lezen. Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 maand geleden #26478 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Cilinderkop van een Renault Megane 1.9 dti uit 2001 slijpen
Hoi Legolas, wat je monteur bedoelt is dat hij naast het slijpen van de kleppen ook het vlakke oppervlak moet borstelen. Dit heeft geen zin als de auto niet oververhit is geraakt. Eerlijk gezegd geven wij monteurs, vanwege garantie en veiligheid in ons werk, er de voorkeur aan om de complete cilinderkop te doen, aangezien die toch al buiten staat. Dit brengt extra kosten met zich mee, maar garandeert ook volledige veiligheid tijdens de montage. Natuurlijk, als het erom gaat binnen het budget te blijven en als je zeker weet dat de motor niet oververhit is geraakt, is het geen reden. Met vriendelijke groet, maat!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 maand geleden - 14 jaar 1 maand geleden #26480 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Cilinderkop van een Renault Megane 1.9 dti uit 2001 slijpen
Hallo, controleer voor het slijpen de staat van de klepgeleiders, want die vervormen meestal wanneer de kleppen worden verdraaid. Ik denk niet dat het vlakke vlak vervormd is. De cilinderkop vervormt wanneer de pakking verbrandt. Ik hoop dat mijn bijdrage nuttig is. Met vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 14 jaar 1 maand geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 maand geleden #26504 door handmatig-mechanisch
Hallo legolas7771.
Een kolf wordt geschaafd wanneer deze gebogen is. De vlakheid wordt gecontroleerd met een speciale liniaal. Als het niet gebogen is, mag het niet geschaafd worden, omdat dit de levensduur verkort. De beste manier om dit te doen is met een speciale machine of een planimeter die met schuurlinnen bewerkt kan worden. Het is het beste om de kolf te controleren. Succes,
Miguel.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 maand geleden #26524 door handmatig-mechanisch
Bedankt allemaal voor jullie reacties. In reactie op Vilicich: ja, de klepgeleiders moesten vervangen worden, naast het schaven van de cilinderkop, het stellen van de kleppen, het vervangen van de twee kromme kleppen, het vervangen van de keerringen en het plaatsen van een nieuwe cilinderkoppakking, enzovoort. Daarom was mijn schatting ruim 300 euro. De cilinderkop is niet oververhit geraakt, daar ben ik zeker van, dus ik denk niet dat ik de cilinderkop hoef te slijpen, zoals je zei. Ik zal de kleppen en zittingen slijpen en het vlakke deel van de cilinderkop schoonmaken, maar zonder te schuren of bij te snijden. Ik denk dat ze hem daarna zullen schaven en afmonteren. Als ik hem klaar heb voor de hermontage, laat ik je weten hoe alles is gegaan. Nogmaals bedankt voor je aandacht. Met vriendelijke groet.