Hallo allemaal, beste monteurs. Ik ben hier om advies te vragen over het volgende probleem. Het bleek dat de distributieriem van mijn moeder onlangs kapot was gegaan. Het probleem ontstond doordat de hulpaandrijfriem niet op tijd was vervangen en deze begon te breken. Helaas kwam een deel ervan op de krukaspoelie terecht, waardoor er een paar tanden van de distributieriem afsloegen. Na een aantal dagen de injectiepomp, het koelsysteem, de distributieriem en het spruitstuk te hebben gedemonteerd, lukte het me om de cilinderkop te verwijderen. Het zag er niet zo slecht uit als ik had verwacht, en blijkbaar waren er alleen een paar inlaatkleppen verbogen, cilinder 1 en 4. Met de cilinderkop in handen bracht ik hem naar een slijperij. Ze gaven me een offerte en na wat heen-en-weer gepraat met de betreffende slijperij kwam de prijs uit op ongeveer 300 euro. Maar ja, in deze tijd moet je zoveel mogelijk besparen. En hier komt mijn vraag. Ik vertelde de man in de garage, om wat geld te besparen, dat ik het slijpen van de kleppen en zittingen zelf kon doen (je weet wel, met slijppasta en een zuignap op de kleppen). Maar de man had het over "het slijpen van de hele cilinderkop". En ik weet niet helemaal zeker wat hij bedoelt. Denk je dat hij het heeft over het slijpen van de hele cilinderkop, naast de kleppen, of alleen over het schoonmaken van de cilinderkop en het slijpen van de kleppen? Als de hele cilinderkop geslepen is, hoe doe ik dat dan? Ik vraag dit omdat ik geld wil besparen, maar ik wil ook geen probleem creëren dat ik misschien nog erger maak. Hoe dan ook, ik zou graag advies krijgen over hoe je een hele cilinderkop kunt "slijpen". Bedankt dat je de tijd hebt genomen om mijn case te lezen. Met vriendelijke groet.