Zoek MDM

Bulletin

Ik heb een probleem met mijn koelsysteem.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 4 maanden geleden #2619 door handmatig-mechanisch
Ik heb een probleem met het koelsysteem Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, kan iemand me helpen? Ik heb een probleem met het koelsysteem van mijn auto. De antivries raakt heel snel op en de ventilatoren worden warm. Als ze goed werken, gaat de antivries niet lang mee en zit er geen spoor van olie in het reservoir. Wat zou het kunnen zijn? Als iemand me kan helpen, zou ik dat erg op prijs stellen, want ik wil echt alles over mechanica leren. Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 4 maanden geleden #2626 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Ik heb een probleem met het koelsysteem
Zorg ervoor dat er ergens geen vloeistof lekt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 4 maanden geleden - 17 jaar 4 maanden geleden #2628 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Ik heb een probleem met het koelsysteem
Dat er een lek is, is vrij duidelijk; antivries "verdwijnt" niet zomaar. Nu is het zaak om te achterhalen waar het lekt.

Onderzoek eerst alle leidingen en slangen op sporen van verdampte antivries. Deze sporen zien eruit als bultjes of korstjes in de kleur van de antivries. Als je met het blote oog niets kunt vinden, heb je een vrij eenvoudig gereedschap nodig.

Dit gereedschap bestaat uit een kurk of rubberen plug die in het expansievat kan worden gedrukt. Deze plug moet een klein gaatje hebben waardoor je lucht onder druk kunt persen (LET OP: NOOIT MEER DAN 1 BAR).

Zodra het gereedschap is gemaakt, en met de motor uit en koud, plaats je het gereedschap op de plaats van de expansievatdop en pers je lucht erin. De lucht dwingt de vloeistof naar buiten te zoeken en je zult het lek direct opmerken, omdat koude antivries niet verdampt.

Als de antivries nergens lekt, kan het lek in de dop van het expansievat zelf zitten, die de druk niet vasthoudt, waardoor het water overkookt en weglekt. Of, in het ergste geval, kan het een lek in de cilinderkoppakking zijn, waardoor de vloeistof in de cilinders lekt. In dat geval zou de motor stationair mislopen en zou er enorme druk in het koelsysteem ontstaan. De antivries zou ook zwarte roetafzetting bevatten.

Met vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 17 jaar 4 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar 4 maanden geleden #2630 door handmatig-mechanisch
Zeker met een lektester, je sluit hem aan op de plaats van de radiatordop en zet 15 psi en observeert waar de antivries uitkomt; het is ook belangrijk om de kleur van de rook te controleren, een kleur met een witte tint zou aangeven dat de antivries naar de verbrandingskamer stroomt en dat is de reden dat je antivries verliest, in dat geval zou het de koppakking kunnen zijn en zouden er antivriesvlekken in de monoblock zitten; in het ergste geval zou het kunnen zijn dat de kop al scheuren heeft en vervangen moet worden of dat door slijtage door een van de monoblock-hulzen de antivries lekt en in dat geval zou herstel overwogen moeten worden als de monoblock dit toelaat