Zoek MDM

Bulletin

Dynamo-poelie Renault Megane II 1.5 DCI.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 3 maanden geleden #26006 door handmatig-mechanisch
Dynamo-poelie voor Renault Megane II 1.5 dCi. Gepubliceerd door manual-mecanica
Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat de poelie van de dynamo wat speling heeft van voor naar achter, of dat er een soort koppelingssysteem in zit? Ik zou alle informatie zeer waarderen. Met vriendelijke groeten en hartelijk dank

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 3 maanden geleden #26007 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Dynamo-poelie Renault Megane II 1.5 DCI.
Mijn Megane heeft dat niet. Sterker nog, ik had er wel eens last van; de multiriem raakte, naarmate hij versleet, met een stukje ervan verstrikt in de distributieriem, waardoor die een tand oversloeg door de speling in de poelie. Renault heeft dat probleem gelukkig opgelost, en misschien is dat wel de reden waarom de poelie zo ontworpen is.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #26984 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Dynamo-poelie Renault Megane II 1.5 DCI.
De poelie van de dynamo heeft een soort koppeling (met de klok mee drijft hij de as aan en tegen de klok in draait hij uit zichzelf). Als dit niet gebeurt, is hij defect; het is een veelvoorkomend probleem.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #27016 door handmatig-mechanisch
Er zit geen speling in dynamo's; de poelies zitten vast. Als er wel speling is, kan het lager of de interne bussen defect zijn. Ik heb in ieder geval nog nooit een dynamo met speling gezien. Ik zeg niet dat ze niet bestaan, maar ik denk niet dat het normaal is, omdat het de riem kan ontregelen en tot een verkeerde uitlijning kan leiden.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 2 maanden geleden #27065 door handmatig-mechanisch
Deze dynamo's zijn, afhankelijk van het bouwjaar van de auto, voorzien van een vaste of een vrij draaiende poelie. Een vrij draaiende poelie werkt net als een fietstandwiel en kan alleen naar rechts worden geblokkeerd. Dit systeem voorkomt trillingen van de multiriem.