Zoek MDM

Bulletin

Problemen met de radiatorventilator.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 5 maanden geleden #2549 door handmatig-mechanisch
Problemen met de radiatorventilator. Geplaatst door manual-mecanica
Hallo.
Ik heb een Renault 19 Adaguio diesel. De radiateurventilator werkt niet als hij warm is. Ik heb de weerstandsthermometer vervangen, maar het probleem is nog steeds hetzelfde. Als ik het ventilatorrelais, de bruine draad, kortsluit met de aarde, werkt het perfect. Als ik de weerstandsthermometer kortsluit, gebeurt er niets.
Ik denk dat er een elektronisch circuit is dat het relais activeert, maar ik weet niet waar het zit. Er komen twee draden uit de weerstandsthermometer, een witte en een gele. Een rode met 12 volt en een bruine die, wanneer geaard, de ventilator activeert.
Als iemand me kan helpen, zou ik dat zeer op prijs stellen.
Met vriendelijke groet, Manuel Lopez.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 5 maanden geleden #2559 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: Problemen met de radiatorventilator.
Even kijken, Tejo45: Je zegt dat je de weerstandsthermometer omzeilt en dat de ventilator niet werkt. Waarop ik antwoord: Het is normaal dat hij niet werkt als je de kabels niet aansluit. Of, wat hetzelfde is: haal de kabels van de weerstandsthermometer los en sluit ze aan zonder ze aan te sluiten.
Als de ventilator wel werkt wanneer je de kabels aansluit, is het vrijwel zeker dat de weerstandsthermometer de boosdoener is. Het punt is dat het me "stoort" dat je hem hebt vervangen door een andere en het probleem blijft bestaan. Dus, ik vraag je: Zit er voldoende water in de radiator?
Vertel het me, dan praten we verder.
Met vriendelijke groet

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 5 maanden geleden #2560 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: Problemen met de radiatorventilator.
Bedankt voor je antwoord.
Ik verwijder de thermoweerstandsconnector, die uit twee draden bestaat: een gele en een witte. Als ik die doorverbind, werkt de ventilator niet. De ventilator werkt wel. Als ik de relaisdraad bij het expansievat doorverbind, lopen er twee draden naartoe: een rode met 12 volt en de andere bruine. Door hem aan de aarde te verbinden, wordt het relais geactiveerd en werkt de ventilator. Ik denk dat deze draad naar een elektronisch circuit gaat, maar ik weet niet waar hij zit. Twee draden, geel en wit, lopen van de thermoweerstand, en andere draden, rood en bruin, lopen naar het relais. Waar veranderen de kleuren?
Nogmaals bedankt en ik wacht op je antwoord.
Met vriendelijke groet, Manuel López.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 5 maanden geleden #2561 door handmatig-mechanisch
Laten we eens kijken, vriend: op basis van de symptomen die je beschrijft, heb ik de volgende conclusie getrokken: de bruine draad moet het voedingscircuit van het relais sluiten en het relais staat onder spanning, maar de bruine draad sluit het aardcircuit via de witte draad, die door de weerstandsthermometer, de gele draad en de aarde loopt.
Of: bruine draad, gele draad, weerstandsthermometer, witte draad en de aarde.
Waar komen de bruine draad van het voedingscircuit van het relais en de gele of witte draad van de weerstandsthermometer samen? Ik denk dat het via een connector is die mogelijk losgekoppeld is.
Wanneer je de twee draden van de weerstandsthermometer loskoppelt en ze met elkaar verbindt, zou de ventilator moeten gaan werken, want wat je eigenlijk voedt, is HET RELAISCIRCUIT, dat op zijn beurt spanning naar de ventilator stuurt. Dus elke keer dat je ze met elkaar verbindt, zou je het typische klik-klik-klik van de bekrachtiging van het relais en daarmee de ventilatorinvoer moeten horen.
Kom op, kop op en ga aan de slag, het is een aap.
Groeten

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 5 maanden geleden #2562 door handmatig-mechanisch
Hallo.
Dat dacht ik al, maar er klopt iets niet.
Ik heb de continuïteit tussen de bruine en gele draden gemeten en die is nul; de witte draad is aarde. Daarom dacht ik dat er een tussencircuit was. Ik ga de gele en bruine draden overbruggen en kijken wat er gebeurt.
Het kan een doorgeknipte draad of een defecte connector zijn.
Heel erg bedankt voor alles, en ik laat het je weten.
Met vriendelijke groet, Manuel.