Zoek MDM

Bulletin

Motorsensor en nokkenas identiek aan die van de Nissan X-Trail

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24909 door handmatig-mechanisch
Motor- en nokkenassensor voor NISSAN XTRAIL (identiek) Gepubliceerd door manual-mecanica
Daar ben ik weer met mijn Nissan X-Trail uit 2003. Gisteren haalde ik hem op met het motorstoringslampje aan, dus ik heb hem laten uitlezen en het lampje laten uitzetten. Het bleek dat de krukaspositiesensor (CKP) defect was. Ze hebben de foutcode gereset en ik heb de sensor die achterin de auto zat, naar de zijkant verplaatst. De auto startte en ik heb ongeveer 40 km gereden zonder problemen. Ik heb de motor ongeveer twee uur uitgezet en toen ik hem weer startte, wilde de auto niet goed accelereren, zelfs niet met het gaspedaal volledig ingedrukt; hij kwam niet boven de 2500 toeren per minuut uit. Hij was traag en kwam niet verder dan een maximumsnelheid van ongeveer 10 of 20 km/u. Het motorstoringslampje ging weer branden. Ik heb de sensoren teruggezet naar hun oorspronkelijke instellingen en zonder iets te hebben gedaan, was het lampje uit toen ik de auto weer startte en reed de auto weer normaal. Ik heb nog eens 60 km gereden en er gebeurde niets. Vanmorgen startte de auto prima. Ik heb ongeveer 20 km gereden en de auto zo'n 20 minuten thuis geparkeerd. Ik startte hem opnieuw, reed ongeveer 4 km en toen viel hij plotseling uit. Ik parkeerde de auto en startte hem zonder problemen weer, en er gingen geen waarschuwingslampjes branden op het dashboard. Zou dit een probleem met een van de motorsensoren kunnen zijn, of misschien een elektrisch probleem? Zo ja, hoe kan ik dat laten controleren? Voor de zekerheid heb ik de sensoren gekocht en de dealer vertelde me dat ze allemaal hetzelfde zijn en dat er geen verschil is tussen de bovenste en onderste sensor. Maar ik heb het gecontroleerd en de foutcodes zijn A29-660 AJ5, die een witte markering op de behuizing heeft, en A29-660 AJ4, die geen markering heeft. Die markering moet er wel zijn, en het moet de sensor zijn die op de juiste plek moet worden gemonteerd. Mijn vraag is: waar moet ik de sensor met de witte markering en het hogere nummer monteren?

Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24938 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Veerpoot- en nokkenassensor voor identieke NISSAN XTRAIL
Beide onderdelen bieden dezelfde functionaliteit en werken op dezelfde manier. Idealiter vervang je ze allebei; dat lost het probleem op. Zorg ervoor dat er geen losse verbindingen zijn. Succes!.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24958 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Veerpoot- en nokkenassensor voor identieke NISSAN XTRAIL
Man, ik had ooit een soortgelijk probleem met een X-Trail. Ik heb er uren naar gezocht; hij reed prima, en dan ineens wilde hij niet meer accelereren. Ik stopte, zette het contact uit, startte het weer, en alles was weer in orde. Bij een van de auto's die ik heb gerepareerd, heb ik de twee sensoren vervangen die je noemde, en toen was alles weer goed. Bij een andere bleek het probleem de gaspedaalschakelaar te zijn. Het was lastig om die fout te vinden, maar ik kan het niet verklaren; er waren geen foutcodes of zo. Ik heb hem vervangen en sindsdien, drie jaar later, heb ik geen problemen meer gehad. Probeer het eens

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24987 door handmatig-mechanisch
Mijn vriend, vandaag viel mijn auto plotseling uit. Ik startte hem opnieuw en het motorstoringslampje ging branden. Na ongeveer 30 minuten rijden parkeerde ik hem. Omdat ik de sensoren al had gekocht, aangezien de diagnoseapparatuur twee dagen eerder had aangegeven dat ze defect waren, ging ik ze vervangen omdat ik me zorgen maakte. Het bleek dat de auto weer uitviel. Ik stond vast in een file en raakte een beetje in paniek, dus probeerde ik hem opnieuw te starten zonder de sleutel in de uit-stand te zetten. Hij startte niet. Een paar seconden later zette ik de sleutel in de uit-stand en probeerde ik hem opnieuw te starten. Hij startte wel en ik gaf gas met een paar keer intrappen van het gaspedaal. Nou, dat is het verhaal. In de garage hebben ze de auto uitgelezen en dezelfde foutcodes gevonden voor de krukas- en krukaspositiesensoren als de dag ervoor, maar daarnaast was er ook een foutcode voor de gaskleppositiesensor aanwezig. Ze hebben de foutcodes gewist en de krukas- en krukaspositiesensoren vervangen. Er zijn sindsdien geen foutcodes meer weergegeven en de auto rijdt, maar ik weet niet zeker of het probleem is opgelost. Mijn fantasie slaat op hol, maar het lijkt een beetje traag te verlopen totdat het volledig tot ontwikkeling komt. Mijn vraag is: welke symptomen had u toen het probleem met de gaspedaalsensor zich voordeed?

Bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #25002 door handmatig-mechanisch
Wat betreft het gaspedaalprobleem: de auto reed prima, alles was in orde, maar op een gegeven moment voelde het alsof hij vastliep en niet meer wilde accelereren, hoe hard je het gaspedaal ook indrukte. Dan zette je hem uit en weer aan en alles was weer normaal, en zo ging het steeds maar door. Kortom, het begon te voelen alsof hij helemaal niet meer wilde accelereren en de snelheid begon af te nemen. Je zette hem dan uit en weer aan en alles was weer goed.