Zoek MDM

Bulletin

Mijn BMW slaat terug, waarom?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 5 maanden geleden #2476 door handmatig-mechanisch
Mijn BMW slaat terug, waarom? Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, een maand geleden kocht ik een F-650 uit 1996, met 50.000 km op de teller. Ik heb hem gebruikt om naar mijn werk te rijden en een paar korte ritjes te maken en hij rijdt fantastisch. Maar gisteren kon ik eindelijk eens een behoorlijke rit maken en na ongeveer een uur met een iets hoger toerental dan normaal merkte ik wat terugslag bij het gas terugdraaien en afzetten. De motor liep nog steeds perfect en ik heb niets vreemds opgemerkt, alleen het geluid. Weet iemand hoe ik dat kan verklaren? Waar kan ik de handleiding van dit model in het Spaans vinden?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 5 maanden geleden #2495 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Mijn BMW slaat terug, waarom?
Terugslag wordt veroorzaakt door onverbrande benzine die via de uitlaatklep ontsnapt en in de zeer hete uitlaatpijp terechtkomt.

Dit fenomeen wordt veroorzaakt door een defecte ontsteking (vervuilde of beschadigde bougies), een carburateur met een te laag brandstofgehalte of een ophoping van koolstofresten in de cilinderkop en uitlaat.

Koolstofresten worden verwijderd door hard te rijden, en wanneer temperaturen hoger dan normaal worden bereikt, treedt er terugslag in de uitlaat op bij terugschakelen.

De rijkdom van het mengsel kan worden bepaald door de motor te carbureren. Een goede manier om dit te bepalen is door nieuwe bougies te plaatsen en de motor een minuut of twee vol gas te laten draaien. Zet vervolgens de motor onmiddellijk af zonder deze stationair te laten draaien. Verwijder de bougies. Ze moeten lichtbruin van kleur zijn. Als ze te donker zijn, bevat het mengsel te veel benzine, en als ze te licht zijn, is het mengsel te arm. Beide kunnen ervoor zorgen dat de motor terugslag krijgt.

De derde waarschijnlijke oorzaak is de ontstekingstiming en de staat van de bougies. Slechte vonk = onverbrande benzine.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 5 maanden geleden #2506 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Mijn BMW slaat terug, waarom?
Bedankt voor de uitleg, Megabeat.
Ik denk dat de meest passende verklaring de koolstofafzetting is, want toen ik hem kocht, waren beide banden praktisch vierkant, zelfs na half gebruik, en ik kan me voorstellen dat dit erop wijst dat de vorige eigenaar er vrij relaxed mee omging. Bovendien, als het een van de andere twee verklaringen was, zou hij vaker moeten terugslaan zonder dat hij te heet hoeft te worden, toch? Hoe dan ook, ik blijf ernaar kijken.
Met vriendelijke groet, BEDANKT