Zoek MDM

Bulletin

Waarom hebben twee thermostaten invloed op de Nissan Xtrail?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24531 door handmatig-mechanisch
Goこんばんは vrienden, ik ben nog steeds bezig met de reparaties aan mijn Nissan X-Trail uit 2003. De monteur vertelde me dat hij twee thermostaten in deze 2500cc-motor heeft gevonden en dat hij er misschien één zou verwijderen. Kunt u uitleggen wat een thermostaat doet, waarom er twee in deze motor zitten en wat er zou gebeuren als hij er één zou verwijderen?

Alvast hartelijk bedankt voor uw hulp.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden - 14 jaar en 4 maanden geleden #24578 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik heb nog nooit twee thermostaten op een motor gezien, en het lijkt me dat één overbodig is, want het doel van een thermostaat is om de waterstroom te openen als de motor warm wordt. Ik snap niet waarom er twee zouden zitten.
Laatst bewerkt: 14 jaar 4 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24586 door handmatig-mechanisch
Het doel van een thermostaat is niet alleen om te openen, maar ook om de normale bedrijfstemperatuur van een voertuig te handhaven. Als je een schema van het koelsysteem van die motor had, zou je begrijpen waarom er twee zijn. Ik weet dat er twee zijn, en het is zeer waarschijnlijk dat er een doorgang of uitlaat is waardoor water naar de radiateur circuleert, zelfs als een van de twee gesloten is. Als een van de twee ontbreekt, zal de motor niet op dezelfde temperatuur werken, wat ongelijkmatige slijtage van de onderdelen en inefficiënte motorprestaties betekent. Wanneer iets aan een motor wordt toegevoegd, is dat niet zonder reden; er is een doel. Als thermostaten zonder reden in warme klimaten zouden worden toegevoegd, zouden ze niet worden gebruikt, net als katalysatoren. In mijn land hebben ze maar één katalysator en één lambdasonde, maar Noord-Amerikanen hebben er twee of zelfs vier, en het aantal cilinders maakt niet uit, want de Sentra met de QG18-motor van 2000 tot 2003 had vier katalysatoren. Het feit dat uw motor meer dan één thermostaat heeft, is niet voor niets.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24587 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik ben het met Choto eens. Het punt is dat sommige voertuigen een direct verwarmingssysteem voor de cabine nodig hebben. Eén daarvan heeft deze functie: het opent bij een temperatuur die hoger is dan die van de andere thermostaat, wat erg efficiënt is in zeer koude klimaten. Groeten.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 4 maanden geleden #24608 door handmatig-mechanisch
Man, je hebt echt de jackpot gewonnen met je Extray. Het is geen slechte auto, maar het lijkt erop dat je voor alles tegelijk de prijs hebt moeten betalen. Jammer. De forumleden hebben gelijk; de thermostaten zorgen er niet alleen voor dat er warm water naar de radiator stroomt, maar ook dat de bedrijfstemperatuur stabiel blijft. Soms, afhankelijk van je locatie, kunnen ze worden verwijderd zonder veel schade aan te richten als het temperatuurverschil tussen de minimum- en maximumtemperatuur niet groot is. Modellen met twee thermostaten zijn erg zeldzaam. Ze kunnen worden verwijderd, maar ik doe dat meestal alleen om te testen. Als het probleem daardoor verbetert of opgelost is, vervang ik ze door nieuwe. Als het alleen voor de test is, beschadigt het de auto niet. Probeer het gerust en laat me dan weten wat je ervan vindt.