Zoek MDM

Bulletin

YAMAHA FZ1 DYNAMO

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 maand geleden #23405 door handmatig-mechanisch
YAMAHA FZ1 ALTERNATOR Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, ik heb een FZ1 die drie dynamo's heeft doorgebrand. Als je hem weer in elkaar zet, kloppen alle waarden en het verbruik. Ik heb de installatie gecontroleerd op mogelijke kortsluiting. Mijn conclusie is dat de zenerdiode in de regelaar niet goed werkt, waardoor er stroom van de dynamo naar de regelaar wordt geïnduceerd en deze doorbrandt. Om dit te laten gebeuren, zou de uitval van deze diode tijdelijk moeten zijn. Weet je hoe je deze diode kunt doormeten? Heb je ideeën?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 maand geleden #23444 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: YAMAHA FZ1 ALTERNATOR
Hoi, je hebt de dynamo al drie keer vervangen en nog nooit geprobeerd de spanningsregelaar te vervangen?
Het is toch een sterdynamo? Dat betekent dat de dynamo drie wikkelingen en een permanente magneet heeft. Hij heeft geen bruggelijkrichter, toch?
Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 maand geleden #23472 door handmatig-mechanisch
Hoi, dat klopt, ik heb nog nooit geprobeerd de spanningsregelaar te vervangen; het is een gelijkrichterspanningsregelaar. De dynamo bestaat alleen uit spoelen en een magneet (als hij driefasen is). Ik heb de spanningsregelaar niet vervangen, want na het installeren van de voorgewikkelde of nieuwe dynamo (omdat ik beide heb geïnstalleerd - de nieuwe ging veel langer mee), heb ik met een multimeter getest en de accu opgeladen tot ongeveer 13,5 V/14 V, zoals het hoort. De laatste is op de werkbank doorgebrand tijdens het testen. Ik had een zeer laag stationair toerental, en totdat ik dat verhoogde, duurde het lang om met een laag stationair toerental te testen. Ik zeg dit vanwege de Zener-zener, die de lading pas doorlaat als er genoeg lading is om meer op te laden dan de accu ontlaadt. Misschien bereikt de dynamo bij lage toerentallen dat minimum niet, en voor zover ik weet, induceert hij een lading in de dynamo. Met deze gegevens kun je misschien iets bedenken. Maar zijn er nog vragen die je tot een conclusie kunnen leiden? Bedankt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 maand geleden #23480 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik voeg een basisafbeelding bij van hoe het laadsysteem eruitziet. De diodes die voorkomen dat er stroom van de accu naar de dynamowikkelingen loopt, zijn in een cirkel gemarkeerd.
Het doorbranden kan worden veroorzaakt door een defect aan deze diodes. Het ergste wat kan gebeuren is dat er een kapot gaat en er een open circuit ontstaat. Als de storing een kortsluiting is, kan de stroom van richting veranderen en van de accu naar de wikkelingen van uw dynamo gaan.
Ik raad aan om de drie draden die de spanningsregelaar binnenkomen te testen, zonder dat de dynamo is aangesloten en bij voorkeur met de accu losgekoppeld. Test de drie draden met een multimeter (in mijn geval een diode- of doorgangstester) op alle mogelijke manieren, aangezien er altijd een sperdiode aanwezig is. Hetzelfde geldt voor de drie draden en aarde of 12V. Hetzelfde zou altijd moeten gelden voor de open circuit.
Let op: deze test is voor het diagram in de bijgevoegde afbeelding. Als u het interne diagram van uw regelaar heeft, deel het dan met ons, dan kunnen we het analyseren.
Groeten.

imageshack.us/photo/my-images/263/basico1g.png/
[IMG

PS: Ik hoop dat het te zien is, ik heb een FZ6.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 maand geleden #23496 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik zal proberen het schema te krijgen, hoewel het lastig is. Japanners zijn erg precies in hun werk. Tot nu toe heb ik vastgesteld dat het circuit open is, maar er zit weerstand tussen elk van de draden in alle combinaties. Tussen de drie draden die van de dynamo komen, is de weerstand ongeveer 14.000 kOhm, dezelfde weerstand met de positieve en 24 kOhm met de negatieve.
Bedankt.