Zoek MDM

Bulletin

Hallo, ik heb een klein probleem met de Golf GTI IV.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2313 door handmatig-mechanisch
Hallo, er is een klein probleem met de Golf GTI IV. Gepubliceerd door manual-mecanica
Hoi, leuk je te ontmoeten. Ik heb een klein probleem met de motor van mijn Golf GTI Serie IV. Het is een 125 pk motor zonder turbo en hij heeft een tijdje stilgestaan. Hij lijkt normaal te draaien, maar hij valt stil bij 4000 tpm. Ik heb de luchtmassameter vervangen, maar die werkt niet en de VW-diagnosetool geeft niets weer. Zou het de gaskleppotentiometer kunnen zijn? Dat is het enige wat ik kan bedenken. Testen met het contact aan geeft geen resultaten. Waarom zou er een temperatuursensor op de diagnosetool verschijnen? Als je een van deze problemen bent tegengekomen en me kunt helpen, graag. Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 5 maanden geleden #2343 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Hallo, klein probleempje met de Golf GTI IV.
Hoi maat, het probleem waar je het over hebt is behoorlijk lastig op te lossen (vooral met een motor die zo soepel loopt als die).

Ten eerste heeft die auto geen stalen gaskabel, maar een "drive-by-wire"-systeem. De ECU interpreteert de gasklepstand met behulp van een dubbele potentiometer op het gaspedaal en geeft deze door aan een elektrische servomotor die de gasklep van de motor bedient.

Beide onderdelen zijn "afgeschermd tegen ondetecteerbare storingen" door een systeem dat eenvoudiger is dan een waterkan.

Dat wil zeggen, de potentiometers zijn dubbel en invers, zodat in rust de ene 0 ohm aangeeft en de andere oneindig. Tijdens het accelereren gaat de ene omhoog en de andere omlaag totdat ze een vaste waarde bereiken op een bepaalde positie (die niet samenvalt met het slagmiddelpunt).

De gasklepservomotor heeft ook een dubbele en invers potentiometer die de gasklepstand nauwkeurig weergeeft.

Wanneer het contact wordt ingeschakeld, detecteert de regeleenheid deze weerstanden en vergelijkt ze met het geheugen. Als bij draaiende motor een van de weerstanden uitvalt, gaat het lampje direct branden en schakelt de regeleenheid over naar "strategie of herstel". In deze bedrijfsmodus moet de regeleenheid "vertrouwen" op de nog gezonde potentiometer en de overige waarden (inlaatlucht, luchtdruk, lambdasonde, enz.).

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 5 maanden geleden #2344 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Hallo, klein probleempje met de Golf GTI IV.
Verdergaand op het vorige onderwerp (als ik een aktetas schrijf, kan ik die niet plaatsen), kan ik je vertellen dat het probleem ook aan een ander aspect kan liggen, zoals:

Luchtinlaat niet gemeten door de flowmeter (er komt meer lucht binnen dan de ECU meet, wat resulteert in minder inspuiting), wat kan worden gedetecteerd doordat de ECU de neiging heeft om stationair te blijven hangen en sporadisch storingen in de lambdasonde geeft.

Te lage druk in het inspuittraject (hetzelfde resultaat, aangezien dit een andere manier kan zijn om een brandstoftekort aan te geven).

Verstopte katalysator door agressief rijden bij koud weer of overmatig gebruik in de stad (als de katalysator de minimumtemperatuur van 300 °C niet bereikt, raakt hij verstopt met koolstof, en als deze de 900 °C overschrijdt, verbranden de reactieve componenten en raakt de katalysator verstopt met koolstof omdat de katalytische reactie niet plaatsvindt).

Als uw auto een breedband lambdasonde vóór de katalysator heeft en een enkele sonde erachter, gaat het waarschuwingslampje branden. Dit duidt op een storing in de secundaire lambdasonde of een storing in de katalysator. Zonder dit systeem (alleen een lambdasonde) gaat het waarschuwingslampje niet branden, maar loopt de auto ook niet zo hard als voorheen.

Dit komt door de Tsjaikovski-wet, die stelt dat als je je vinger in je... steekt, je niet zult knipperen, en als je niet knippert, heb je geen honger, en als je geen honger hebt, eet je niet. Hetzelfde gebeurt met de motor: als de uitlaat verstopt is, loopt hij verstopt en loopt hij niet zo hard als voorheenXD !

Met vriendelijke groet.