Zoek MDM

Bulletin

omdat er de laatste tijd veel over het onderwerp is gesproken

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2280 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: aangezien er de laatste tijd veel over dit onderwerp is gesproken
Je hebt het me in ieder geval veel duidelijker gemaakt, en het PMS-gedoe is niet essentieel, anders verspil je tijd. Als je het me in ieder geval zou kunnen verduidelijken, zou ik dat op prijs stellen. Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden - 17 jaar en 6 maanden geleden #2290 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: aangezien er de laatste tijd veel over de
Korte uitleg van afkortingen:

BDC = Bovenste Dode Punt, is het punt waarop de krukastap de drijfstang volledig omhoog heeft geduwd en de zuiger even stilstaat voordat hij begint te dalen.

BDC = Onderste Dode Punt, is het punt waarop de zuiger tot het einde van zijn slag (aangedreven of niet, dat maakt niet uit) is gezakt en even stilstaat voordat de krukastap en de drijfstang hem omhoog duwen.
Laatst bewerkt: 17 jaar 6 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2291 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: aangezien er de laatste tijd veel over de
Theoretische 4-takt-werkingscyclus:

We beginnen met de inlaatklep, met beide kleppen gesloten (theoretisch) en de zuiger op BDP. De inlaatklep opent en de zuiger daalt, waardoor een vacuüm in de cilinder ontstaat dat lucht (dieselcyclus) of het brandbare lucht-brandstofmengsel (Otto-cyclus) aanzuigt.

Zodra de zuiger BDP heeft bereikt, sluit de inlaatklep (theoretisch) en begint de zuiger te stijgen met beide kleppen gesloten, waarmee de compressieslag wordt uitgevoerd.

Aan het einde van de compressieslag bevindt de zuiger zich voor de tweede keer in zijn werkingscyclus op BDP. Met beide kleppen gesloten en een bepaalde hoeveelheid lucht (dieselcyclus) of een explosief lucht-brandstofmengsel (Otto-cyclus), samengeperst en op hoge temperatuur, klaar om te worden ontstoken en de arbeidsslag uit te voeren.

Het is op dit punt (theoretisch) dat brandstofinjectie (dieselcyclus) of vonkbrug bij de bougie (Otto-cyclus) plaatsvindt, waardoor de samengeperste gassen ontbranden en de druk op de zuigerkop toeneemt.

Deze druk duwt de zuiger tijdens de arbeidsslag (verbrandingsslag) richting het BDP. Zodra dit punt is bereikt, opent de uitlaatklep (theoretisch) en beweegt de zuiger richting het BDP, waardoor de reeds verbrande gassen uit de cilinder worden geperst en een nieuwe werkcyclus wordt voorbereid.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2292 door handmatig-mechanisch
Zoals u wellicht hebt gelezen (let goed op), draait de krukas tijdens elke werkcyclus 720º (twee omwentelingen) en maakt elke zuiger twee BDC en twee TDC.

Het moment waarop we de motor willen laten afslaan, is het moment van verbranding van de eerste cilinder, dat wil zeggen het tweede BDC met beide kleppen gesloten. (aangezien het in de eerste cilinder feitelijk de klepovergang is waarbij de uitlaat nog niet helemaal dicht is en de inlaat begint te openen)

Dit moment is gemakkelijk te vinden als u weet hoe u het moet zoeken door het kleppendeksel of nokkenasdeksel op te tillen:

Als het op het punt is waar u naar op zoek bent, zullen de nokken van de eerste cilinder (we hebben het over OHC, SOHC, DOHC-verdeling) naar boven wijzen, terwijl in de vierde cilinder het tegenovergestelde gebeurt (beide nokken drukken op hun klepstoters).

Bij een OHV-motor (bovenliggende nokkenassen en bovenliggende kleppen) kan dit worden bepaald door de klepstoters te voelen. Als je op het punt bent waar je naar op zoek bent, hebben de twee klepstoters van de eerste cilinder speling, terwijl die van de vierde de kleppen lichtjes aandrukken.

Een vraag die ALTIJD nuttig zal zijn: bij het starten van een motor is de eerste klep die opengaat, met beide gesloten, de UITLAAT, gevolgd door de INLAAT.

Dit wordt gebruikt om de draairichting van een viertaktmotor te bepalen (die bij auto's meestal met de klok mee is vanaf de distributiezijde).

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2293 door handmatig-mechanisch
Ik raad je aan om www.todomecanica.com en de Deutz-screensaver te downloaden.

Ik stuur je de link:
www.todomecanica.com/deutz-engine-screensaver.html

. Het is 42 megabyte groot, maar het is de beste animatie van de montage en (praktische) werkcyclus van een viercilinder DOHC 16V-lijnmotor met indirecte benzine-injectie (Otto-cyclus) en kettingaandrijving die ik ooit heb gezien (en ik heb er nogal wat gezien).

Je kunt ook kennis opdoen op die website; hoewel ik geen moderator ben, ben ik wel een gebruiker.