Zoek MDM

Bulletin

omdat er de laatste tijd veel over het onderwerp is gesproken

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2274 door handmatig-mechanisch
Omdat er de laatste tijd veel over dit onderwerp is gesproken, is dit gepubliceerd door manual-mecanica
Hoe moet een distributieriem van een dieselmotor worden vervangen? Trucs. Hoe maak je het makkelijker? Ik denk dat het kan. Verwijder alle beschermingen. Markeer met verf de plaats van de drie getande poelies. Blokkeer de poelies van de injectiepomp en de nokkenas. Het vliegwiel mag niet vanzelf bewegen. Maak de spanner los, haal de riem eruit, plaats een nieuwe riem. Maak de distributiepoelies en de nokkenas los. Span de riem aan in de hoop dat alle markeringen op hun plaats zitten en span de poelies aan. Gaat het zo, of moet het ingewikkelder. Verwijder het kleppendeksel en kijk naar het BDP van de eerste cilinder, dat samenvalt met het merkteken op het vliegwiel. Meet de speling van de nokkenas ten opzichte van de blokkeringsstrip. Oké, zoals ik in principe al zei. Ik heb maar één verandering doorgevoerd toen ik klein was en mijn vader een C15 had. Ik weet het niet eens meer... Bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2276 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: aangezien er de laatste tijd veel over de
Je bent vergeten te vermelden dat je, zodra je de drie poelies en de drie strepen op de distributieriem hebt gemarkeerd, de tanden tussen de drie markeringen moet tellen en noteren. Je moet ook een pijl in de draairichting zetten, zodat je de markeringen niet achteruit telt.

Op de nieuwe riem wordt de omgekeerde procedure gevolgd; dat wil zeggen, de drie markeringen aanbrengen op basis van wat je hebt geteld en deze monteren volgens de pijl die je hebt gemaakt om de draairichting te bepalen.

De drie markeringen op de nieuwe riem moeten samenvallen met elk van de markeringen op de poelies van de nokkenas, krukas en brandstofinjectiepomp/hogedrukgenerator (hoewel de laatste niet getimed is).

Zodra dit is gebeurd, draai je de motor twee keer met de hand in de draairichting en controleer je opnieuw of, hoewel de markeringen op de riem niet samenvallen, er geen impact van de kleppen op de zuigers is geweest. Met vriendelijke

groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2277 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: aangezien er de laatste tijd veel over de
Ik wou dat alle riemen zo makkelijk waren als in het geval van de XU9D (Citroën 1.9D). Het is niet nodig om het nokkenasdeksel op te tillen om het zeker te weten, omdat veel mensen niets zullen zien (wie het niet weet, is wie het niet ziet).

Opmerking over de XU9D en XU9DTE motor, de timings zijn:

Op de nokkenas een schroef van M8 X 35 mm lang die tussen een gat in de nokkenaspoelie en de cilinderkop wordt geschroefd.

In de injectiepomp twee schroeven van M8 X 40 mm lang die tussen de pomppoelie en de steun worden geschroefd.

In de krukas een pen van 8 mm diameter die achter de startmotor in een klein gaatje moet worden gestoken dat in het blok is gefreesd, deze pen wordt vastgezet in een blind gat dat in het vliegwiel is gemaakt en samenvalt met het BDP van de 1e cilinder.

Groeten. En voor de volgende C15 weet je al hoe het gaat !!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2278 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: aangezien er de laatste tijd veel over dit onderwerp is gesproken
Oké, bedankt voor de uitleg. Ik wil je niet te lang ophouden, maar ik heb nog een vraag. Het BDP van de eerste cilinder bevindt zich net voordat de uitlaatklep opengaat. Klopt dat?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2279 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: aangezien er de laatste tijd veel over dit onderwerp is gesproken
Ik bedoel, zou ik de inlaatklep, PMS en uitlaatklep openen, toch? Hehehehe, ik zit in de problemen, mag ik meer hehehehe fistro?