Vriend van het onderwerp "geen vonk", uit het weinige dat ik in je bericht kan lezen, maak ik op dat je geen ontsteking hebt. De mogelijke redenen hiervoor zijn: 1. Controleer of er 12 volt op de voeding van de bobine staat. Als je die loskoppelt, zou er in een van de twee kabels die ernaartoe gaan 12 volt moeten staan. 2. Als je 12 volt hebt, controleer dan of de module de bobine activeert. Sluit met een analoge tester de rode klem aan op de accu en de zwarte klem op de negatieve pool van de bobine. Bij het starten zie je een sterke oscillatie in de naald van de tester. Je kunt ook testen met een spaarlamp door deze op dezelfde manier aan te sluiten als op de tester. Alleen de polariteit maakt dan niet uit. 3. Als de tester een signaal geeft of de lamp knippert, vermoed dan dat de bobine defect is en vervang deze. 4 Als u geen signaal of knipperende signalen hebt, is de ontstekingsmodule mogelijk in slechte staat. Controleer of er een externe module aanwezig is. Deze kan ergens aan de zijkant, vlakbij de motor of in de verdeler, vastzitten, of in de computer. 5 Controleer ook of de injectoren werken. Als dat zo is, is de signaalopname goed en kunt u deze meten, maar dit gebeurt met een oscilloscoop. De signalen zijn erg zwak en u moet gewend zijn om deze met een tester te meten. 6 Als er geen injectie is, kunt u de signaalopname vermoeden, of in een lage waarschijnlijkheid de computer. Deze units kunnen op zichzelf niet defect raken, ze doen dit altijd door invloeden van derden. 7 Als de module een externe module heeft, kunt u het ingangssignaal identificeren en zien of het computersignaal de module bereikt. In sommige driepinsmodules werken ze als een vermogenstransistor, waardoor één pin 12 volt krijgt, een andere het computersignaal en de derde de spoel triggert. De massa of min wordt gevormd door de schroeven waarmee de module aan de koelplaat is bevestigd. In andere modules met meer pinnen, hebben ze één pin met 12 volt, één met min, één met het computersignaal, een andere met het voortgangssignaal en weer een andere met de spoeltrigger. Deze zijn iets lastiger te meten, maar met advies van een elektronicatechnicus kunt u dit verifiëren. Als u een andere kunt krijgen, kunt u deze installeren en testen, wat de gemakkelijkste optie zou zijn. Als het in de computer is ingeschakeld, vereist dat technische expertise om componenten te meten, waarmee men zeer vertrouwd moet zijn om te bepalen of dit het geval is. Tot slot hoop ik dat u wat licht aan het einde van de tunnel vindt bij uw autoreparatie. Misschien als u de volledige autogegevens stuurt, zoals motornummer, bouwjaar, cilinderinhoud, merk en model, kan ik een meer gedetailleerde handleiding maken en u succesvol repareren. Met vriendelijke groet en veel succes, Valdiviano.