Zoek MDM

Bulletin

Stationair draaiende problemen Peugeot 406, bouwjaar 2002, 2.0

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 7 maanden geleden #22056 door handmatig-mechanisch
Beste MDM-vrienden, ik wilde jullie laten weten dat ik een paar maanden geleden een mooie Peugeot 406 uit 2002 heb gekocht, met een 2.0 benzinemotor.
Ik kocht hem met een stationairprobleem. Bij een koude start loopt de motor normaal stationair, met een toerental van boven de 1200 tpm, maar dit daalt naarmate de motor warmer wordt. Het probleem is dat het toerental plotseling daalt, soms slaat de motor zelfs af. Dit probleem wordt minder naarmate de motor op bedrijfstemperatuur komt, maar verdwijnt niet helemaal. Wanneer ik voor een stoplicht of kruispunt stop en in de eerste versnelling schakel en gas geef, slaat de motor weer af, hoewel dit niet elke keer gebeurt. Op snelwegen en autowegen zijn er geen problemen. De auto rijdt goed, schokt niet en het toerental daalt niet, de acceleratie is prima en het brandstofverbruik ligt binnen de specificaties van de fabrikant.
Ik ben van plan de auto naar een garage te brengen voor inspectie en reparatie, maar eerst wil ik graag weten wat er mis mee is, om een ​​idee te krijgen van de oorzaak van het probleem. Ik heb basiskennis van mechanica, maar geen verstand van elektronische brandstofinjectie, en nog minder van het gebruik van testapparatuur; daarom vraag ik om hulp.
Alvast bedankt.
Groeten aan de vrienden van Manuales de Mecanica.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 7 maanden geleden #22069 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Stationairproblemen Peugeot 406, bouwjaar 2002, 2.0
Vriend, over het algemeen wordt bij problemen of schommelingen in het stationair toerental van een voertuig aangenomen dat het probleem bij de stationaire luchtregelklep ligt, of het nu de IAC-klep zelf, de stappenmotor of een andere regeleenheid betreft. Het eerste wat je in deze gevallen moet doen, is het inlaatspruitstuk en de stationaire luchtregelklep reinigen en vervolgens testen of het stationair toerental hetzelfde blijft. Als alles hetzelfde blijft, is de correcte werking van de stationaire luchtregelklep gecontroleerd. Deze klep wordt aangestuurd door de boordcomputer van de auto, die signalen verzamelt van sensoren zoals de temperatuursensor, de gaskleppositiesensor en andere gegevens, waaronder het zuurstofgehalte. Elk luchtlek kan hetzelfde effect veroorzaken, dus je moet controleren of er geen beschadigde, doorgesneden of losgekoppelde slangen zijn. Er is ook een systeem ingebouwd in voertuigen, een elektronische gasklep, dat een soortgelijk probleem kan veroorzaken, maar je hebt niet vermeld of jouw auto dit heeft. Zo ja, dan moet deze worden verwijderd en gereinigd.
Alle lucht- en brandstoffilters moeten in goede staat zijn voordat je kunt beginnen met testen. Er is een belangrijk detail: u noemt problemen met het stationair draaien, maar u specificeert niet om wat voor problemen het gaat – of het nu gaat om schommelingen, een laag toerental of gewoon een hoog stroomverbruik. Probeer uw auto stationair te laten draaien met alle lichten aan, de achteruitversnelling ingeschakeld, de radio, verwarming, airconditioning en alle andere functies aan. Trap dan op de rem. Als de auto vanzelf afslaat, is er een elektrisch probleem. Laat ons weten hoe we u kunnen helpen.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.