Zoek MDM

Bulletin

twijfel met een topaas 92

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2185 door handmatig-mechanisch
Vraag over een Topaz 92 Geplaatst door manual-mecanica
Hallo, hoe gaat het? Ik wil weten of iemand me kan helpen. Ik heb een Topaz uit '92 en ik heb problemen met de stuurkolom aan de bestuurderskant. Onlangs hoorde ik een geluid alsof er een steentje in de band zat en toen ik gas gaf, klonk het geluid harder. Toen ik het controleerde, realiseerde ik me dat het de stuurkolom was die veel speling had. Ik heb die vervangen en het geluid was even weg. Nu is het weer terug en is het weer de stuurkolom. Ik wil weten of dit de oorzaak kan zijn, want het lijkt me vreemd dat hij in zo'n korte tijd weer dit probleem heeft. Als iemand me zou kunnen helpen, zou ik heel dankbaar zijn. Groeten aan iedereen en bedankt. :kant: :droog:

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2187 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Vraag over een Topaz 92
Als je een wiel hebt dat niet goed gebalanceerd is, een stuurinrichting die niet goed is uitgelijnd, een kromme band of een kapotte schokdemper aan die kant (soms weet je niet dat het kapot is omdat de olie niet weglekt), veroorzaak je trillingen in de stuurinrichting die uiteindelijk de kogelgewrichten en draagarmbussen aan die kant breken.

Het is het beste om de gehele rolconstructie te controleren (bij voorkeur beide kanten) en een stuuruitlijning en wielbalancering uit te voeren, en de stuurspeling en de staat van de draagarmbussen en de stabilisatorstang (indien aanwezig) visueel te controleren. Als deze slijten, vreten ze de banden op, gaan ze slippen in bochten en beschadigen ze de kogelgewrichten.

P.S. Als alles in orde lijkt, sluit dan niet uit dat er sprake is van een slechte montage of een fabrieksfout in het reserveonderdeel, wat soms gebeurt (hoewel het niet vaak voorkomt).

Met vriendelijke groet.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.