Zoek MDM

Bulletin

Problemen met de thermostaat... denk ik...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2152 door handmatig-mechanisch
Thermostaatproblemen... denk ik... Geplaatst door manual-mecanica
Hallo:
Nou, ik heb een vraag over hoe de thermostaat werkt.
Peugeot Boxer diesel 1.9 (motor dezelfde als die van de Peugeot 405).
Blijkbaar gaat hij open bij 100 of 110 graden totdat de temperatuur daalt tot 90 graden.
Een ander probleem is dat bij snelheden boven de 100 km/u op de snelweg de temperatuur flink oploopt.
Kan het zijn dat de thermostaat niet helemaal open of dicht gaat, waardoor er maar een kleine hoeveelheid koelvloeistof doorlaat?

Met vriendelijke groet,

Eduardo

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2177 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Thermostaat problemen... Ik denk...
Ik denk dat je kunt zien hoe de koelvloeistof vanuit het expansievat recirculeert. Om te zien of de thermostaat werkt, hoef je alleen maar de auto te laten draaien en te wachten tot de ventilator aanslaat op de juiste temperatuur. Kijk naar de kleur van de antivries. Als die roestrood is, komt het uit de radiator. Ik hoop in ieder geval dat het niet te veel is.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2178 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Thermostaat problemen... Ik denk...
Ik heb een Renault 19 1.4 Driver, en mij overkwam iets soortgelijks, zo niet identiek, aan wat jij ervaart. Ik heb het aan een vriend gevraagd en hij zei dat het verschillende oorzaken kon hebben.

Eén daarvan was dat de thermostaat niet helemaal openging of langzaam opende, onder andere...

Nou, wat ik in eerste instantie deed, was de thermostaat verwijderen en beginnen te rijden. Er gebeurden twee dingen: 1. De auto werd niet zo warm bij het bergop rijden. 2. De auto bereikte de minimumtemperatuur niet; hij werd te koud bij het afdalen van steile hellingen.
Daarom dacht ik dat het de thermostaat was. Deze vriend vertelde me dat als ik de werking van de oude en de nieuwe thermostaat zou controleren door hem in een pan kokend water te leggen, ik zou zien hoe het werkte.

De oude thermostaat ging helemaal niet open, de nieuwe helemaal, en sloot langzaam terwijl het water afkoelde.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden - 17 jaar en 6 maanden geleden #2183 door handmatig-mechanisch
Ik ben het met mijn collega's eens; het kan een kapotte thermostaat zijn of een vuile radiator, zowel aan de binnen- (roest) als aan de buitenkant (modder).

Een thermostaat gaat nooit open bij 100 °C (niet te verwarren met de thermische schakelaar van de ventilator). Ze beginnen meestal te openen bij 82 °C tot 88 °C en zijn volledig open rond de 90 °C tot 94 °C.

De beste manier om een thermostaat te testen is met een pan heet water; de thermostaat moet open zijn voordat het water begint te koken. Als je hem uit de pan haalt en in koud water zet, sluit hij direct, een teken dat hij niet vastzit. Dit

is normaal bij de R19 1.4, aangezien je zonder thermostaat hebt gedraaid. Mensen denken ten onrechte dat draaien zonder thermostaat goed is omdat "het dan minder warm wordt". NIET WAAR. Zodra de motor op temperatuur is, gaat de thermostaat open, waardoor er vrije doorgang naar de radiator ontstaat.

De thermostaat is echter erg belangrijk voor het opwarmen van de motor, want zoals Llave Fibra heeft gezien, bereikt de motor zijn bedrijfstemperatuur niet als de auto stilstaat. Dit vertaalt zich in een hoger brandstofverbruik, meer slijtage, verlies van thermisch rendement door temperatuurontlading in de cilinders, koolstofafzetting op de cilinderkop en zuigers, een te hoge viscositeit van de olie, enzovoort.

Kortom, de thermostaat heeft een doel; hij is er niet alleen voor de show.

Met vriendelijke groet.
Laatst bewerkt: 17 jaar 6 maanden geleden door .

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 6 maanden geleden #2188 door handmatig-mechanisch
Wat ik deed, was alle koelvloeistof vervangen door een exemplaar van betere kwaliteit.
Aan de andere kant heb ik de sensor voor de elektrische ventilator vervangen, die werkt op 82°.
Vanaf de eerste tests merkte ik dat de temperatuur op 90° blijft en alles lijkt beter te werken, omdat de elektrische ventilator eerder begint te draaien dan de andere sensor (die een hogere temperatuur had).
Nu is de vraag: zou het kunnen dat de thermostaat er lang over doet om open te gaan, waardoor de temperatuur meer stijgt dan nodig is, totdat hij eindelijk opengaat en de koelvloeistof doorlaat? Daar daalt hij naar 85°.
Of zou het ook kunnen dat hij gedeeltelijk opengaat en weinig vloeistof doorlaat? Nou, bij hoge snelheid of met kracht verhoogt hij de temperatuur.

Bedankt voor de antwoorden Megabeat_1, Esmeralda, Llavefija:)

Groeten

Eduardo