Goedenavond, vriend
. Ik heb een Cavalier uit '97. Ik zou graag willen weten welke motor die van jou heeft, maar ik heb (en kan hem hier vinden) het werkplaatshandboek.
Ik zal je vertellen dat de mijne een soortgelijk probleem had, en ik moest de airconditioning aan laten staan om de elektrische ventilator te laten werken. Na wat zoeken en niets vinden, ontdekte ik dat er een klein (heel klein) koelvloeistoflek was uit de bovenhoek van de radiator, bijna bedekt door de borgclip. Ik merkte het pas toen de spanner van de enkele riem het begaf, waardoor er ernstige oververhitting ontstond en stoom door de scheur ontsnapte (normaal gesproken ontsnapt het niet zichtbaar, maar het niveau daalde geleidelijk, waardoor oververhitting ontstond).
Om dit te verhelpen, heb ik de radiator gerepareerd.
Een andere bekende oorzaak van oververhitting van de motor is lucht in het koelsysteem. Als je naar de voorkant van de motor kijkt, zie je een horizontale buis met een ontluchtingsschroef erin. Als je die niet hebt verwijderd, zoals gebruikelijk is in sommige werkplaatsen. Deze ontluchtingsschroef wordt losgedraaid (niet verwijderd tenzij deze is vervangen door een gewone schroef) nadat de auto is opgewarmd, vastgedraaid en weer ingeschakeld. Herhaal dit proces totdat er geen lucht meer uit de ontluchtingsschroef komt (houd het waterniveau in het reservoir in de gaten).
Normaal gesproken schakelt de elektrische ventilator in zodra de auto een bepaalde temperatuur bereikt, maar als er luchtbellen boven de thermostaat van de watertemperatuur zitten, slaat hij niet aan.
Ik hoop dat een van deze twee opties je probleem oplost.