Hallo allemaal, ik verduidelijk de storing zodat iemand die het overkomt het kan repareren.
Er is geprobeerd het roetfilter te regenereren, volgens Renault, bij 80 km/u, 20 minuten, ondanks dat het een benzinemotor is. Ik denk dat hij geen roetfilter heeft, ik weet het niet. De vraag is of het probleem niet is opgelost. En het zou kunnen dat de cayennepeper erin is gekomen.
De olie en bougies zijn vervangen (dezelfde originele, die moesten ook vervangen worden), maar ook dat is niet opgelost. Het stotteren en het lage vermogen bleven hetzelfde.
De diagnosecomputer gaf aan dat cilinder nummer 1 een verbrandingsstoring had, en toen ik de bougies verwijderde om ze te vervangen, zag ik dat cilinders nummer 1 en 4 inderdaad slecht verbrandden, de bougies waren erg zwart.
Wat me nog meer aan het denken zette, was dat de bobine, aangezien het onderdeel voor deze twee cilinders dubbel is (het zijn gekoppelde cilinders), af en toe storingen had, omdat de storing bij stationair draaien niet merkbaar was, alleen wanneer er meer stroom nodig was.
De volgende stap was om een niet-originele bobine te vinden en die te proberen. De auto werd volledig vervangen, het probleem was verholpen, hij accelereerde weer als vanouds en schokte niet meer.
Dus dit is wat ik je kan vertellen. Overigens lijkt de BERU-bobine prima te werken. Ik denk dat de bobine, die bijna boven het uitlaatspruitstuk zit, in combinatie met de zeer compacte ruimte in de motorruimte, hoge temperaturen genereert. In combinatie met de constante afkoeling wanneer de motor niet draait, beschadigt dit de bobine.
Hartelijk dank aan iedereen die met jullie reacties heeft gereageerd.