Zoek MDM

Bulletin

RENAULT MODUS LET OP: "CONTROLEER OP VERVUILING"

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #19410 door handmatig-mechanisch
RENAULT MODUS LET OP: "CONTROLEER OP VERVUILING" Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo allemaal, ik schrijf om te kijken of iemand iets weet of enig idee heeft wat er mis zou kunnen zijn met mijn auto.
Het is een MODUS 1.2 16V D4F-motor.
Het probleem, en ik kan het niet vinden, is dat het stationair draaien zowel koud als warm onstabiel is. Het zou kunnen dat hij op drie cilinders draait. Dan, als hij draait, van laag naar hoog, begint hij te schokken totdat hij flink op toeren komt omdat hij niet meer zo levendig is als voorheen. En terwijl hij het regime tijdens het rijden aanhoudt, verschijnt de waarschuwing "Controleer vervuiling". Van wat ik op internet heb gelezen, komt het door het DPF (antivervuilingsfilter). Ik heb gedaan wat er in de handleiding staat: een tijdje rijden zodat het filter voldoende temperatuur heeft en kan regenereren, hoewel ik denk dat dat voor dieselauto's is voorgeschreven, niet voor benzine. Het is helemaal niet verbeterd.
Een andere mogelijke oorzaak zou de EGR kunnen zijn, maar alles wat ik heb kunnen lezen, is dat het ook bij dieselmotoren voorkomt.
Deze motor gebruikt een enkele bobine, niet de penbobines die zo vaak kapot zijn gegaan in andere Renault-modellen.
Ik denk nu al dat het een bougie, een injector of iets anders zou kunnen zijn. Renault vertelde me dat de diagnose-apparatuur geen wonderen verricht, omdat de storing niet in de computer wordt geregistreerd.
Dus, na al die tijd, vraag ik: weet iemand iets?
Alvast bedankt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #19415 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: RENAULT MODUS LET OP: "CONTROLEER DE VERVUILING"
Hallo, ik zal eerlijk zijn. Als Nissan-monteur had ik een probleem met een 150 pk Qaskai. Nissan zegt dat je de olie en het filter moet vervangen, en als dat niet werkt, moest ik de uitlaatpijp vervangen. GROETEN

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #19609 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: RENAULT MODUS LET OP: "CONTROLEER DE VERVUILING"
Hoi, hoe gaat het? Kijk, ik zal je iets vertellen wat ik al een tijdje weet. Nieuwe auto's, vooral Franse, zijn uitgerust met een systeem om de uitstoot van uitlaatgassen te verminderen. Dit systeem werkt door een vloeistof in het uitlaatsysteem te gieten. Nou, als deze vloeistof op is, veroorzaakt het problemen, zoals je al zei. Het blikje zit meestal verborgen in de achterste wielkast en het is een vloeistof die je speciaal bij de dealer moet kopen voor het betreffende automerk. Als ik het mis heb, corrigeer me dan. Een vriend van mij overkwam echter precies hetzelfde, totdat de dealer hem vertelde dat het daaraan lag.

Groeten, ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #20023 door handmatig-mechanisch
Hallo allemaal, ik verduidelijk de storing zodat iemand die het overkomt het kan repareren.
Er is geprobeerd het roetfilter te regenereren, volgens Renault, bij 80 km/u, 20 minuten, ondanks dat het een benzinemotor is. Ik denk dat hij geen roetfilter heeft, ik weet het niet. De vraag is of het probleem niet is opgelost. En het zou kunnen dat de cayennepeper erin is gekomen.
De olie en bougies zijn vervangen (dezelfde originele, die moesten ook vervangen worden), maar ook dat is niet opgelost. Het stotteren en het lage vermogen bleven hetzelfde.
De diagnosecomputer gaf aan dat cilinder nummer 1 een verbrandingsstoring had, en toen ik de bougies verwijderde om ze te vervangen, zag ik dat cilinders nummer 1 en 4 inderdaad slecht verbrandden, de bougies waren erg zwart.
Wat me nog meer aan het denken zette, was dat de bobine, aangezien het onderdeel voor deze twee cilinders dubbel is (het zijn gekoppelde cilinders), af en toe storingen had, omdat de storing bij stationair draaien niet merkbaar was, alleen wanneer er meer stroom nodig was.
De volgende stap was om een niet-originele bobine te vinden en die te proberen. De auto werd volledig vervangen, het probleem was verholpen, hij accelereerde weer als vanouds en schokte niet meer.
Dus dit is wat ik je kan vertellen. Overigens lijkt de BERU-bobine prima te werken. Ik denk dat de bobine, die bijna boven het uitlaatspruitstuk zit, in combinatie met de zeer compacte ruimte in de motorruimte, hoge temperaturen genereert. In combinatie met de constante afkoeling wanneer de motor niet draait, beschadigt dit de bobine.
Hartelijk dank aan iedereen die met jullie reacties heeft gereageerd.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 5 maanden geleden #20027 door handmatig-mechanisch
Bedankt voor de informatie. Om dit soort problemen te diagnosticeren, is een oscilloscoop erg handig, omdat je daarmee het gedrag van elk elektronisch onderdeel kunt controleren. Ik ben verbaasd dat ze het bij de dealer niet konden diagnosticeren. Met vriendelijke groet.