Hoi EDTRONIC, welkom op het forum. Wat je me vertelt klinkt een beetje verwarrend.
Maar ik kan het risico niet nemen om je te vertellen of dit of dat aan de hand is, tenzij ik het zelf zie. Ten eerste is de blauwwitte rook te wijten aan de onverbrande dieselbrandstof (dampen) die uit de uitlaat komen.
Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:
1. Achterblijven van de inspuitpomp
2. Lage motorcompressie
3. Defect aan een of meer injectoren; ze injecteren diesel, maar spuiten het niet goed. (In dit geval produceerde het soms witte rook en soms zwarte rook.)
Het feit dat hij prima werkte en dan plotseling begon te falen, vooral wanneer de turbo niet goed blaast (het gaspedaal loslaten en weer intrappen), doet me denken dat je zuigerveren gebroken zijn en dat de motor een lage compressie heeft.
Aan de andere kant, wat je me vertelt over een TDI die moeilijk start vanuit koude toestand, komt overeen met gebroken zuigerveren.
In ieder geval is het eerste wat je moet doen de motorcompressie meten met een compressiemeter. Als de druk dan te laag is, open hem dan en kijk wat er mis is. Het kunnen klepzittingen, zuigerveren, slijtage, enz. zijn.
En als de compressie niet te laag is, moet je op zoek naar andere mogelijke oorzaken, zoals een verkeerde timing, een brandstofinjectiepomp (ongeveer alles wat ik hierboven heb beschreven).
Met vriendelijke groet, en ik hoop dat het probleem niet al te ernstig is.