Beste allemaal, ik ben nieuw op het forum en omdat ik geen mechanische kennis heb, vraag ik jullie om hulp.
Ik heb, zoals de titel al zegt, een Chevrolet Spark 1.0 met 21.000 km op de teller die ik een paar weken geleden tweedehands heb gekocht.
Ik heb de auto naar mijn vaste monteur gebracht voor een onderhoudsbeurt, maar er zijn twee problemen die hij niet heeft kunnen oplossen:
1- Hoewel de motor als nieuw is en goed loopt in zowel de lage als de hoge toeren, is de compressie prima. 's Ochtends, als ik hem start, moet ik hem echter ongeveer 20 seconden op toeren houden en hem een beetje laten opwarmen, anders slaat hij af (iets wat mij nooit is overkomen met mijn Daewoo Matiz uit 2001). Als ik de airconditioning na een paar blokken aanzet, slaat de motor ook af als ik rem in een bocht, een situatie die na een tijdje niet meer voorkomt. De monteur vertelt me dat dit niet zou moeten gebeuren omdat de motor zo goed is, en dat als hij hem afstelt, hij te snel in toeren zou draaien en meer brandstof zou verbruiken. Hij geeft me dus geen oplossing voor probleem
2. Ondanks de onderhoudsbeurt die hij heeft gedaan, is het brandstofverbruik laag. Ik haal ongeveer 10 km/l in de stad zonder de airconditioning te gebruiken. Ik weet dat het rond de 13 tot 14 km/u zou moeten zijn. Het vreemde is dat twee weken geleden de filters, olie en bougies zijn vervangen. De monteur zegt dat hij niet weet wat het zou kunnen zijn, omdat de katalysator prima werkt en de uitlaatgassen van de auto in orde zijn.
Hij raadt me aan om de computer van de auto te laten uitlezen bij een Chevrolet-dealer.
Dus ik vraag u of u me kunt helpen en me uw mening kunt geven.
Alvast bedankt.