Laten we eens kijken, vriend: het water in het expansievat moet stijgen en dalen, afhankelijk van de druk die in het koelcircuit ontstaat door de temperatuur van het koelvloeistofelement. Dat wil zeggen: als de temperatuur stijgt, ontstaat er meer druk en zet het water uit naar het reservoir. Als de temperatuur daalt, neemt de druk af en stroomt het water terug in het circuit, waardoor het niveau in het expansievat niet altijd hetzelfde zal zijn.
Ik ben geïntrigeerd door het feit dat je noemt wanneer je zegt dat "...als je de auto start zonder de dop op het reservoir, het water er na een paar minuten in stroomt..."
Nou, dit zou normaal kunnen zijn; normaal omdat het water in theorie al voldoende is opgewarmd om de weerstand te overwinnen van een klep die door een veer wordt gesloten en die zich meestal in de radiatorvuldop bevindt.
Ik zeg dat dit gedrag normaal zou kunnen zijn als aan de bovengenoemde voorwaarden is voldaan, maar het zou niet zo normaal zijn als dat niet het geval is, want dan zouden we de effectiviteit van de radiatordopklep of de klep die het expansievat ook heeft om het "thermosifon"-effect te bereiken, in twijfel moeten trekken. (Maar dat is een ander verhaal.)
Los van al deze "onzin" moet ik herhalen wat mijn medehobbyisten eerder opmerkten: ten eerste, houd het simpel, hoewel... we mogen iets heel belangrijks niet vergeten, en dat is dat hoewel het noodzakelijk is dat de radiator van binnen schoon is, het niet minder belangrijk is dat hij van buiten net zo schoon, of zelfs nog schoner, moet zijn.
Ik bedoel, reinig de radiator van buiten met een waterstraal met een lichte druk, verwijder vliegen en insecten die zich nestelen en de luchtcirculatie belemmeren die de leidingen met koelvloeistof moet koelen.
Vergeet tot slot niet de dynamoriem te controleren, die ook de waterpomp aandrijft. Controleer de riemspanning en controleer de poeliebehuizingen om er zeker van te zijn dat ze vrij zijn van olie, zodat de riem niet slipt.
Dit is een ruwe schatting, want oververhitting is een groot probleem.
Met vriendelijke groet, en laat het ons weten.
Zulu