Zoek MDM

Bulletin

Siena 1.7 TD 98 warmt op

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 8 maanden geleden #1855 door handmatig-mechanisch
Siena 1.7 TD 98 warmt op Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal, ik heb een Siena TD uit 1998 en als ik van 120 naar 130 km ga, warmt hij op voordat hij probleemloos 500-600 km kan rijden, tot wel 140-150 km. Het enige wat me is opgevallen, is dat hij een beetje water lijkt te verbruiken (er is geen waterlekkage). Elke test die jullie kunnen doen of controleren is erg nuttig, voor het geval dat. Ik kan jullie vertellen dat de elektromotor perfect werkt. Sterker nog, omdat ik hem veel gebruik, heb ik ook een sleutel om de elektromotor aan te laten staan, vooral in de zomer, wanneer ik de auto gemiddeld 12 uur heb. De motor heeft 344.000 km gereden en ongeveer 60.000 km. Ik heb een afstelling gedaan, voor het geval dat. Ik heb gecontroleerd of er druk in de leidingen staat als hij opwarmt (op een lek, want als de druk te hoog wordt, circuleert het water niet goed) en ik heb niets bijzonders opgemerkt.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 8 maanden geleden #1859 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Siena 1.7 TD 98 warmt op
Het meest logische is dat de radiator niet goed is, het slechte is dat je hem niet zelf kunt schoonmaken, je kunt proberen er een fles reinigingsmiddel op te gooien, maar het zal erger worden, een ander ding kan zijn dat het circuit niet genoeg druk heeft, of dat de waterpomp niet goed werkt, maar dit komt zelden voor, zoek niet naar vreemde dingen zonder eerst naar de essentiële punten te kijken, begin met de radiator

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 8 maanden geleden #1860 door handmatig-mechanisch
Ik ben het met Esmeralda eens: kijk eerst naar de simpele dingen, radiator, waterpomp, thermostaat...

Dan is er tijd om het ergste te vermoeden. Als het expansievat er bijvoorbeeld erg zwart uitziet en het water glimmende oliesporen of zwarte belletjes bevat, wijst dit erop dat de cilinderkoppakking kapot is (waardoor de motor water verbruikt zonder dat er water uit komt).

Om er zeker van te zijn dat de cilinderkoppakking kapot is, is het voldoende om de dop van het expansievat los te draaien als het koud is, de motor te starten en hem direct weer vast te draaien. Als er luchtbellen in het expansievat opstijgen wanneer de motor volledig accelereert, is dit een symptoom dat de compressiegassen in het koelcircuit ontsnappen.

Maar eerst de basisprincipes en de goedkoopste en meest waarschijnlijke.

Groeten

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 8 maanden geleden #1861 door handmatig-mechanisch
Oké, ik ga dit weekend de radiator controleren. Ik heb nog een vraag: als de auto warm is, moet het water in de tank op zijn plek blijven en mag het stijgen of dalen. Toen de motor warm was, heb ik de leidingen aangeraakt en die waren niet opgeblazen. Maar als ik de auto start zonder de dop van de watertank, begint de tank na een paar minuten over te lopen. Ik heb niet gemerkt dat er druk in de leidingen staat, maar het lijkt erop dat de druk wel stijgt, anders zou het water niet uit de tank komen (dat lijkt me niet juist).

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 8 maanden geleden - 17 jaar en 8 maanden geleden #1865 door handmatig-mechanisch
Laten we eens kijken, vriend: het water in het expansievat moet stijgen en dalen, afhankelijk van de druk die in het koelcircuit ontstaat door de temperatuur van het koelvloeistofelement. Dat wil zeggen: als de temperatuur stijgt, ontstaat er meer druk en zet het water uit naar het reservoir. Als de temperatuur daalt, neemt de druk af en stroomt het water terug in het circuit, waardoor het niveau in het expansievat niet altijd hetzelfde zal zijn.
Ik ben geïntrigeerd door het feit dat je noemt wanneer je zegt dat "...als je de auto start zonder de dop op het reservoir, het water er na een paar minuten in stroomt..."
Nou, dit zou normaal kunnen zijn; normaal omdat het water in theorie al voldoende is opgewarmd om de weerstand te overwinnen van een klep die door een veer wordt gesloten en die zich meestal in de radiatorvuldop bevindt.
Ik zeg dat dit gedrag normaal zou kunnen zijn als aan de bovengenoemde voorwaarden is voldaan, maar het zou niet zo normaal zijn als dat niet het geval is, want dan zouden we de effectiviteit van de radiatordopklep of de klep die het expansievat ook heeft om het "thermosifon"-effect te bereiken, in twijfel moeten trekken. (Maar dat is een ander verhaal.)
Los van al deze "onzin" moet ik herhalen wat mijn medehobbyisten eerder opmerkten: ten eerste, houd het simpel, hoewel... we mogen iets heel belangrijks niet vergeten, en dat is dat hoewel het noodzakelijk is dat de radiator van binnen schoon is, het niet minder belangrijk is dat hij van buiten net zo schoon, of zelfs nog schoner, moet zijn.
Ik bedoel, reinig de radiator van buiten met een waterstraal met een lichte druk, verwijder vliegen en insecten die zich nestelen en de luchtcirculatie belemmeren die de leidingen met koelvloeistof moet koelen.
Vergeet tot slot niet de dynamoriem te controleren, die ook de waterpomp aandrijft. Controleer de riemspanning en controleer de poeliebehuizingen om er zeker van te zijn dat ze vrij zijn van olie, zodat de riem niet slipt.
Dit is een ruwe schatting, want oververhitting is een groot probleem.
Met vriendelijke groet, en laat het ons weten.
Zulu
Laatst bewerkt: 17 jaar 8 maanden geleden door Djriverog .