Zoek MDM

Bulletin

aluminium lassen

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1853 door handmatig-mechanisch
Aluminium lassen
Hallo, ik heb een paar problemen met aluminium, één betreft een autovelg en de andere betreft een scootermotor. Wat ik weet over het lassen van aluminium met elektroden is dat je natuurlijk aluminium elektroden moet gebruiken, een inverter en lassen met minimaal vermogen, maar dat werkt niet voor mij. Het materiaal smelt en hecht niet. Ik denk dat het probleem is dat je er te veel vulmiddel in moet doen, dat wil zeggen, wachten tot de elektrode is weggevreten. Kent iemand de techniek?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1867 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Aluminium lassen
De "techniek" is hier zo ingewikkeld om uit te leggen dat het net is alsof ik uitleg hoe mijn tante die donuts maakt die zo goed uitpakken...

Allereerst wil ik je vertellen dat als het aluminium niet hecht, dat komt door de hoge oppervlaktespanning van het materiaal. Dit wordt opgelost met borax (boorzuur voor het lassen met een brander) en geduld, door het materiaal eerst te verwarmen voordat het wordt gelast.

Aan de andere kant vertel ik je dat TIG-booglassen van aluminium ongeveer 60% van de mechanische weerstand heeft van lassen met een autogene brander, en dat gecoat booglassen (met een traditionele elektrode), speciaal voor aluminium, niet eens 50% haalt. Dit komt doordat er tijdens het lassen kleine belletjes in het materiaal ontstaan, alsof het schuim is.

Als je aluminium moet lassen, is mijn advies om dat te doen met een autogene brander en dezelfde techniek die wordt gebruikt voor het solderen met messing staven (zeer vergelijkbaar met de techniek die loodgieters gebruiken met tin en koperen leidingen).

Verwarm eerst de stukken en pas op dat ze niet smelten, want aluminium verandert niet van kleur als het vloeibaar wordt. Verwarm vervolgens de aluminium staaf en plaats deze in de borax. Beweeg de staaf, terwijl de vlam van de brander op de stukken schijnt, dichterbij totdat het materiaal erop druipt.

Deze techniek biedt 100% mechanische sterkte in vergelijking met gewoon aluminium, omdat er geen luchtbelletjes in zitten. Het probleem is dat het één ding is om het uit te leggen, maar een ander om het daadwerkelijk te lassen.

Als je goed werk aflevert, laat het dan door iemand doen die er verstand van heeft en oefen met andere dingen totdat je er voldoende bedreven in bent.

Met vriendelijke groet, en wees geduldig!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden #17116 door handmatig-mechanisch
Ik zal het kort houden: autogeen aluminium lassen wordt zelden toegepast en wordt alleen gebruikt om radiatoren te repareren. Voor de velg en de motor heb je AC/DC TIG-apparatuur nodig zoals die van mij, voor velgen, motoren, enz. Als je het je niet kunt veroorloven, breng het dan naar een werkplaats die dit werk doet, anders beschadig je de onderdelen. Aluminium is heel anders dan staal, dus het is beter om naar een professional te gaan. Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 9 maanden geleden #18704 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-Mecanica op het onderwerp Gratis offerte Madrid

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar 1 maand geleden #26365 door handmatig-mechanisch
Kijk, ik heb een heel interessante video over dit onderwerp gezien die mij erg heeft geholpen.
Als ik in mijn werkplaats met dit materiaal moet lassen, gebruik ik mijn eigen TIG-lasapparaat. Daarbij gebruik ik DuraFix-staven. Deze zijn schoon en bevatten geen onzuiverheden (in tegenstelling tot aluminium elektroden). De las is daardoor sterker dan het te lassen stuk.

[img]http://http://www.durafix.com.ar/images/img0070.png[/img]

TIG-lassers