Zoek MDM

Bulletin

De auto raakt oververhit (306). De ventilatoren starten niet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1820 door handmatig-mechanisch
Hallo, ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb een klein temperatuurprobleem met mijn 306.
Ik heb gekeken en gemerkt dat de ventilatormotoren niet starten. Ik heb de zekeringen gecontroleerd en die zijn in orde. Het probleem, en wat ik niet begrijp, is dat de ene de koelventilator is, die ik aanneem dat door de thermostaat wordt gestart; en de andere de ventilator van de airconditioning, die normaal gesproken altijd samen met de airco start. Nu werkt geen van beide, maar de zekering is ook niet doorgebrand.

De vraag is dus: wat hebben beide ventilatoren gemeen waardoor ze allebei niet meer werken? Ik sta open voor suggesties of verduidelijkingen.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet, allemaal.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1822 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Auto oververhit (306). Ventilatoren starten niet.
Hallo, als de zekeringen niet kapot zijn, kan het een stroomkabel zijn of zelfs de ventilatoren van de motor, of ten derde de thermische schakelaar. Om twijfels weg te nemen, koppel de thermische schakelaar los en maak met een draadje een brug tussen beide kabels. Als er twee kabels zijn, of er maar één is, zouden ze moeten starten wanneer ze worden losgekoppeld en weet je dat de thermische schakelaar kapot is.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1825 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Auto oververhit (306). Ventilatoren starten niet.
Als het contact niet start, zit het probleem meestal in de thermische schakelaar die in de zijkant van de radiator van de auto is geschroefd, of in het ventilatorrelais.

Om dit te controleren, is de test eenvoudig, zoals Fher 80 je vertelde. Het enige wat je hoeft te doen is het contact aanzetten, de aansluitingen van de thermische schakelaar loskoppelen en ze overbruggen. Op dat moment kunnen er drie dingen gebeuren:

1. Het contact start (WEES VOORZICHTIG MET JE HANDEN, GA NIET VOOR EEN MANICURE).

2. Je hoort misschien ergens in de auto een klikkend geluid, maar er gebeurt niets (het is het relais dat sluit, maar geen toegang geeft tot de ventilatoren). Zoek het relais op basis van het geluid en vervang het.

3. Als er niets gebeurt, test dan of de ventilatoren stroom krijgen en of ze werken.

Om te testen of de ventilatoren werken, is het eenvoudig: neem twee kabels en sluit ze aan op de accu.

En om te zien of de ventilatoren stroom krijgen wanneer je de stroom doorverbindt, gebruik je een testlampje of een tester op de ventilatoraansluitingen.

Soms gaat het airco-relais of de aircoknop kapot, en soms heeft dit ook invloed op de elektrische ventilatoren (onwaarschijnlijk, ik denk niet dat dit bij jou het geval is).

Met vriendelijke groet, en post wat het is, oké?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1830 door handmatig-mechanisch

Hoi ramongj77,
na het lezen van je probleem moet ik je vertellen dat, hoewel wat de "conferenten" je hierboven adviseerden waar is, je niets moet doen totdat je een voor de hand liggend feit hebt geverifieerd: heb je gecontroleerd of er water in de radiator zit, en zo ja, is dat voldoende?

Want als er geen water in zit, kan de temperatuurtransmitter, die normaal gesproken in de radiator is geschroefd, de temperatuur in het koelcircuit nauwelijks analyseren en is het nog moeilijker om een activeringsopdracht naar het bijbehorende relais te sturen om de ventilator te starten.

Controleer eerst het waterniveau, maar doe dit met een koude radiator, of als je het met een warme radiator wilt doen, ONTDEK EERST DE EXPANSIEFLES. (wees voorzichtig met brandwonden, deze kunnen ernstig zijn.)

Als u bovenstaande hebt gecontroleerd en u moet de spanning rechtstreeks van de batterij op de ventilator aansluiten, moet u eraan denken de polariteit niet te veranderen. Als u dat doet, start de ventilator niet, zelfs niet als deze goed is. De ventilator werkt namelijk op gelijkstroom en om te starten is er geen andere aansluiting dan de juiste. Zorg er dus voor dat u de polariteit niet omdraait (als u dat doet, is het enige wat er zou moeten gebeuren dat de ventilator niet start of, als hij wel start, dat hij achteruit draait).

Met vriendelijke groet,
Zulu