Zoek MDM

Bulletin

Probleem met de startmotor.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1730 door handmatig-mechanisch
Probleem met de startmotor. Geplaatst door manual-mecanica
Hallo allemaal. Het is een Ford Transit 2.5D uit 1991. Hij startte niet meer, ondanks dat hij een accu had. De startmotor draait wel goed, maar grijpt niet aan op het buitenste vliegwiel van de verbrandingsmotor. Dus als ik het contact aanzet met de sleutel, maakt de startmotor een geluid en draait hij tevergeefs. Ik heb de startmotor verwijderd en gecontroleerd met een accu, en hij draait wel. Ik neem aan dat er een probleem is met de ontkoppelingsinrichting (type Bendix of vergelijkbaar). Wat raden jullie aan? Is het beter om een gebruikte motor van een sloop te kopen en die te vervangen? Heeft iemand enig idee hoeveel dat zou kosten? En moet ik de startmotor naar een garage brengen? Zou de reparatie erg duur kunnen zijn? Wat raden jullie aan? Alvast bedankt voor alles...

Groeten uit Granada.

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1735 door handmatig-mechanisch
Reactie van manual-mecanica op het onderwerp Re: Probleem met de startmotor.
Hoi Guanaga, welkom op het forum.
Je hoeft er niet veel geld aan uit te geven.

Nu je de startmotor uit de bus hebt, kun je hem opnieuw testen en op één ding letten: HET RONDSEL MOET UITSTEKEN TERWIJL DE STARTMOTOR DRAAIT. Als de startmotor het rondsel niet "uitspuugt", komt dat doordat de vork net achter de bendix gebroken is.

Nadat je deze controle hebt uitgevoerd, kun je de startmotor zelf demonteren en het defect repareren. Als je hier niet zo ervaren in bent, raad ik je aan om hem naar een automaterialenzaak te brengen en een gereviseerde startmotor te vragen.

Deze startmotoren zijn duurder dan die van de sloop, maar ze hebben het voordeel dat ze door officiële garages worden gerepareerd en gegarandeerd alsof ze nieuw zijn. Veel garages kiezen voor deze oplossing, en ik vind het de beste (als je niet te gierig bent, natuurlijk). Ze kosten meestal rond de € 150.

Een andere goedkopere optie is natuurlijk om naar de sloop te gaan (ongeveer € 60). Het probleem is dat het een kwestie van geluk is. De sloperijen waar ik naartoe ga, bieden bijvoorbeeld drie maanden garantie op onderdelen (DESGUACES LA TORRE).

Als monteur kan ik de staat van de startmotor zien door er alleen maar naar te kijken en te kijken of de dop versleten is, of er te weinig koolborstels zijn of zoiets... maar als je dat niet weet, kan er van alles gebeuren.

De andere optie die je nog hebt, is om de startmotor naar een elektrotechnische werkplaats te brengen, waar ze waarschijnlijk drie dingen kunnen doen: of ze sturen je een gerepareerde startmotor en rekenen je de volledige prijs plus verzendkosten (€ 200), of ze bestellen het kapotte onderdeel bij de fabriek en rekenen je de kosten voor het onderdeel plus arbeidskosten (en dat kost ongeveer hetzelfde als de gerepareerde motor, tussen de € 100 en € 150).
Als ze een beetje prutserig zijn, pakken ze misschien een motor van de sloop en repareren ze die van jou met startmotoronderdelen van de sloop.

Met vriendelijke groet, en ik hoop dat het je niet al te veel problemen oplevert!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1738 door handmatig-mechanisch
Ik ga nu de startmotor nog een keer testen om te kijken of het rondsel eruit springt. Want als ik het goed begrijp, zou hij eruit moeten springen als je hem aanzet, en weer terug moeten springen als je te veel toeren maakt.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1747 door handmatig-mechanisch
Laat ik het uitleggen: wanneer u de startmotor buiten de auto controleert, moet het rondsel naar voren bewegen totdat het parallel aan de ruit voor de startmotor staat. Het rondsel moet gedurende de gehele inbedrijfstelling van de startmotor naar voren blijven bewegen en terugkeren naar de ruststand zodra u de stroom naar de startmotor uitschakelt.

De startmotor heeft bovenop een andere cilindrische behuizing met twee grote schroeven en een kleine aansluiting (het startrelais). Als u de startmotor van de bestelwagen hebt gedemonteerd, weet u dat één van deze schroeven de positieve draad rechtstreeks van de accu ontvangt; de andere schroef bevindt zich net onder de eerste en is verbonden met de stroomtoevoer van de elektromotor; en de kleine aansluiting ontvangt de positieve draad van de sleutel.

Om de test uit te voeren, klemt u de startmotor in een bankschroef, aardt u deze aan de motorbehuizing, verbindt u de positieve aansluiting met de grote schroef en verbindt u een andere positieve aansluiting met de aansluiting. Op dat moment zou de startmotor moeten aangrijpen terwijl het aandrijfrondsel naar voren veert.

Als je de positieve pool met de klem tegen de onderste grote schroef aandrukt, test je alleen de werking van de elektromotor, niet van de hele startmotor. Het aandrijfrondsel zal dus doen wat je beschrijft: het zal naar voren rukken en vervolgens teruggaan naar zijn rustpositie, ook al draait de elektromotor nog.