Hoi Seragus, welkom op het forum. Eén vraag: wat bedoel je met een temperatuurlampje? De thermoschakelaar die in de radiator is geschroefd of de weerstandsthermometer die in de cilinderkop zit?
Ik zal je vertellen, behalve bij Fiat-modellen in de Quinquecento en Seicento, wordt de thermostaat normaal gesproken ingeschakeld door een thermoschakelaar die in de zijkant van de radiator is geschroefd. De thermoschakelaar heeft meestal een bereik van 10ºC, dat wil zeggen dat hij bijvoorbeeld opspringt bij 102ºC en stopt bij 92ºC.
Om de werking te controleren, is het heel eenvoudig: zet het contact aan, verwijder de aansluitingen van de thermoschakelaar en overbrug ze. De auto hoeft niet heet te zijn; het is nog beter als hij koud is, zodat je je niet verbrandt. WEES VOORZICHTIG, WANT DE VENTILATOR GAAT STARTEN EN KAN JE ERVAN BESCHADIGD RAKEN!
Als de thermostaat start, of probeert te starten, scheid dan de aansluitingen en de ventilator zou onmiddellijk moeten stoppen met draaien.
Als de ventilator blijft draaien nadat de aansluitingen zijn losgekoppeld, komt dat doordat het relais van de elektrische ventilator vastzit. Vervang het relais en je bent klaar.
Ik weet niet waar het relais zich bevindt, maar afgaande op het geluid dat het maakt wanneer het wordt geactiveerd, kun je het gemakkelijk vinden.
Nadat je de werking van het elektrische systeem hebt gecontroleerd, hoef je alleen nog maar te controleren of de elektrische ventilator aanslaat vanwege de temperatuur. Om dit te doen, moet je hem even laten draaien totdat de motor is opgewarmd. Als de wijzer meer dan twee derde van de klok omhoog gaat en niet aanslaat, zet dan de motor af en zet de verwarming aan om hem af te koelen. Vervang vervolgens, als de motor helemaal koud is, de thermische schakelaar van de radiator door een nieuwe.
Met vriendelijke groet, en ik hoop dat het je niet al te veel problemen oplevert!