Zoek MDM

Bulletin

tweede snelheid elektrische ventilator

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 11 maanden geleden #1651 door handmatig-mechanisch
elektrische ventilator met tweede snelheid Gepubliceerd door manual-mecanica
Hallo, ik heb een Golf 3. Ik was op reis en de auto raakte oververhit. De radiator zat vol roest, dus ik heb hem een paar keer afgespoeld en daarna heb ik er een blik radiatorreiniger overheen gegoten, waarvan ik wist dat het problemen zou opleveren. Sterker nog, de tweede snelheid van de radiatorventilator werkt niet meer. Door de eerste te omzeilen werkt de eerste wel, maar als ik hem omzeil en naar de tweede stand ga, hoor ik een klikkend geluid onder het expansieflesje in een aansluitdoos die de auto heeft en die niet eens in de werkplaatshandleiding van de auto staat. Het is hoogstwaarschijnlijk dat het expansieflesje is overgelopen en de vloeistof in de radiatorreiniger is verontreinigd met een of andere verbinding van de doos. De ventilator werkt wel goed door hem rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Wat zijn de oplossingen? ? ? ?
Afgezien daarvan, waarom raakt de auto oververhit als er ogenschijnlijk niets is? Komt het gewoon door slijtage van de motor? ? ?

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 10 maanden geleden #1661 door handmatig-mechanisch
Reactie van de handmechanica op het onderwerp Re: elektrische ventilator met tweede snelheid
Hoi Esmeralda, welkom op het forum. Het klikken dat je hoort, is een relais onder het expansievat. Het probleem is dat het relais wel geactiveerd is, maar geen stroom naar de ventilator laat lopen.

Je hoeft alleen maar het relais te vervangen en ervoor te zorgen dat de aansluitingen goed contact maken.

Nog iets: een auto die oververhit raakt tijdens het rijden op de snelweg is niet normaal, omdat op de snelweg de luchtstroom door de radiator zelfs groter is dan die van de ventilatoren. De ventilator slaat af wanneer de auto stilstaat of wanneer je de airconditioning aanzet.

Als de auto oververhit raakt tijdens het rijden op normale snelheid, komt dat waarschijnlijk doordat de radiator verstopt zit met roest (een veelvoorkomend probleem wanneer de antivries niet wordt ververst of wanneer er alleen water wordt gebruikt) of doordat de thermostaat niet opengaat.

Als je handig bent, kun je het probleem zelf oplossen. Zo niet, dan zul je naar een garage moeten.

Hoe dan ook, als je hulp nodig hebt of vragen hebt over het verwijderen van de radiator of thermostaat, plaats je bericht hier of stuur het privé.

Met vriendelijke groet.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
17 jaar en 9 maanden geleden #1826 door handmatig-mechanisch
Reactie van de handmechanica op het onderwerp Re: elektrische ventilator met tweede snelheid
Misschien is er een relais defect. Veel auto's hebben al een relais voor elke ventilatorsnelheid.