Zoek MDM

Bulletin

Ruis en gebrek aan vermogen in Partner 1.9D

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden #16109 door handmatig-mechanisch
Geluid en gebrek aan vermogen in Partner 1.9D Geplaatst door manual-mecanica
Hallo!
Ik heb de riemen laten vervangen van mijn Peugeot Partner, 1.9 diesel, 2009, 57.000 km.
Daarna maakt hij meer een "diesel"-geluid. En ik moet hem meer toeren laten maken om hem vanuit stilstand te laten starten.
Ik denk dat de brandstofinspuitpomp verouderd is, maar de monteur zweert dat hij hier helemaal niet aan komt bij het vervangen van de riemen.
Wat mij tot de vraag brengt: is het normaal dat hij verouderd is door het plaatsen van een nieuwe riem?
Nadat ik hem de hele dag bezig heb gehouden met het vervangen van de riemen, moest ik hem vandaag weer achterlaten om hem te laten controleren.
Maar het lijkt erop dat hij precies weet wat er is gebeurd, maar hij gaat het me niet vertellen, en hij gaat proberen me iets aan te rekenen wat niet waar is of dat het zijn schuld was.
Ik wil niet meer naar het officiële servicecentrum, want ze hebben me extreem slecht behandeld en hebben nooit voor mijn auto gezorgd.
Dus als iemand hier ervaring mee heeft of hetzelfde probleem heeft gehad, stel ik uw mening op prijs!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden #16111 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Geluid en gebrek aan vermogen in Partner 1.9D
Hallo.
Ik hoop dat je probleem is opgelost. Wat ik je kan vertellen is dat de distributieriem verantwoordelijk is voor het synchroon overbrengen van de beweging van de krukas naar de nokkenas en de brandstofinjectiepomp. De synchronisatie zal zeker verloren gaan als je de riem losmaakt, tenzij je de voorzorgsmaatregel neemt om de timingmarkeringen te controleren of het speciale gereedschap van de fabrikant gebruikt. In jouw geval, als ik me niet vergis, moet je borggereedschap gebruiken voor de krukas, de nokkenas en de brandstofinjectiepomp voordat je de riem verwijdert. Dit voorkomt desynchronisatie van de motor. Als je het gereedschap niet had, is de riem waarschijnlijk verkeerd afgesteld.
Succes...

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden #16112 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mecanica op het onderwerp Re: Geluid en gebrek aan vermogen in Partner 1.9D
Victor.
Bedankt!
Toen ik hem bij de monteur achterliet, zag ik dat ze op de ene plek een schroef en op de andere plek een klein L-vormig hendeltje hadden geplaatst, zodat hij helemaal niet meer kon bewegen. Maar ik weet niet zeker waar de brandstofinjectiepomp zit en of die afgesteld moet worden bij het aanpassen van de riemspanning. Want de nieuwe riem zal strakker zitten dan de oude, toch?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden #16119 door handmatig-mechanisch
Hallo.
Ik denk dat het probleem de timing van de pomp is.
Ik denk bijvoorbeeld dat de Partner of de Berlingo veiligheidsankers hebben voor het vervangen van riemen op alle drie de plaatsen (krukas, nokkenas en pomp). Dus als ik geen gereedschap heb, zou een boor of een schroef met de juiste diameter voldoende moeten zijn.
Als ze niet goed vastzitten, zou de pomp niet ten opzichte van de motor moeten bewegen, maar wat er mogelijk zou kunnen gebeuren, is dat de pompkroon zou kunnen bewegen. Dit zou echt kunnen zijn wat je beschrijft. De pomp zou opnieuw getimed moeten worden.
Wat je zegt over een schroef en een L is dat: de pomp een "ring" heeft die op een punt is gemarkeerd om hem te timen ten opzichte van de voorloop van de zuigers. De schroef dicht die opening af, en de L markeert volgens mij de exacte positie van het timinggat.
Proost!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
14 jaar en 11 maanden geleden #16120 door handmatig-mechanisch
Forumleden!
Bedankt!
Mijn boot staat weer in de garage! Hij is weer helemaal in orde!

Alles wat ik gemeten heb was in orde en het was erg handig toen ik hem bij de monteur weghaalde, die me in ieder geval niet eens meer kon vragen.

Het bleek dat ze het gereedschap dat de krukas vastzet niet hadden gemonteerd, en dat het een paar millimeter te ver naar voren zat, terwijl de zuiger er eerder aankwam.

Concreet, in het geval van de Partner, zit er een kleine schroef in het nokkenastandwiel, een cilindrische L in het tandwiel van de injectiepomp en een stang die de krukas vastzet, die, ingeplugd, vóór de motor zit, tussen de motor en de radiator, in een onzichtbaar gat, net onder de bobine.
De monteur weet dit aan het feit dat hij het gereedschap had uitgeleend en dat ze het niet hadden teruggegeven.
Hij wist dus dat hij een van de benodigde gereedschappen miste om de klus te klaren, en hij begon er toch aan, en wat nog erger is, hij maakte het af met alle mogelijke gevolgen van dien.
Laten we hopen dat er van binnen niets kapot is.
De motor klinkt en voelt nu als nieuw.

Bedankt. Bedankt Victor, bedankt Nuky!
We nemen contact met je op.
Geweldige site!