Zoek MDM

Bulletin

Ruis en gebrek aan vermogen in Partner 1.9D

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden #16109 door handmatig-mechanisch
Hallo!
Ik heb de distributieriemen laten vervangen van mijn Peugeot Partner 1.9 diesel uit 2009 met 57.000 km op de teller.
Sindsdien maakt de auto een luider, meer dieselachtig geluid. Ik moet ook harder optrekken om vanuit stilstand weg te rijden.
Ik vermoed dat de ontstekingstiming van de inspuitpomp is vertraagd, maar de monteur zweert dat daar tijdens het vervangen van de riemen helemaal niets aan is gedaan.
Dit doet me afvragen: is het normaal dat de ontstekingstiming vertraagd raakt na het monteren van een nieuwe riem?
Nadat ik de auto de hele dag bij hem had gehad voor de riemwissel, moest ik hem vandaag weer achterlaten zodat hij het kon controleren.
Maar ik heb de indruk dat hij precies weet wat er aan de hand is, maar het me niet wil vertellen, en dat hij me iets in rekening wil brengen waar hij geen schuld aan heeft.
Ik wil niet terug naar de officiële garage, want daar ben ik heel slecht behandeld en is mijn auto nooit goed onderhouden.
Dus, als iemand hier ervaring mee heeft of hetzelfde probleem heeft gehad, hoor ik graag jullie mening!

Meld u aan of maak een account aan om deel te nemen aan het gesprek.

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden #16111 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Geluid en gebrek aan vermogen in Partner 1.9D
Hallo.
Ik hoop dat je probleem opgelost wordt. Wat ik je kan vertellen is dat de distributieriem ervoor zorgt dat de beweging van de krukas synchroon wordt overgebracht naar de nokkenas en de injectiepomp. Het is zeker dat de timing verloren gaat als je de riem losmaakt zonder de timingmarkeringen te controleren of de speciale gereedschappen van de fabrikant hiervoor te gebruiken. In jouw geval, als ik het goed begrijp, moeten er borggereedschappen worden gebruikt op de krukas, nokkenas en injectiepomp voordat de riem wordt verwijderd. Dit voorkomt dat de motor zijn synchronisatie verliest. Als je die gereedschappen niet had, is de timing waarschijnlijk niet goed.
Succes!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden #16112 door handmatig-mechanisch
Reactie van Manual-mechanics op het onderwerp Re: Geluid en gebrek aan vermogen in Partner 1.9D
Victor,
bedankt!
Toen ik bij de monteur was, zag ik dat ze ergens een schroef en ergens anders een klein L-vormig hendeltje hadden geplaatst om te voorkomen dat alles zou verschuiven. Maar ik weet niet precies waar de injectiepomp zit, en ik weet ook niet zeker of die afgesteld moet worden als ze de riemspanning veranderen, want de nieuwe riem zal strakker zijn dan de oude, toch?

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden #16119 door handmatig-mechanisch
Hallo.
Ik denk dat het probleem in de timing van de pomp zit.
Bijvoorbeeld, bij de Partner of de Berlingo zitten er veiligheidsankers voor het vervangen van de riemen op alle drie de plaatsen (krukas, nokkenas en pomp). Dus als je geen gereedschap hebt, zou een boortje of een schroef met de juiste diameter ook kunnen werken.
Als ze niet goed vastzitten, zou de pomp niet ten opzichte van de motor mogen bewegen, maar het kan wel gebeuren dat het tandwiel van de pomp verschuift. Daardoor zou het probleem dat je beschrijft inderdaad kunnen ontstaan. Je zou de pomp opnieuw moeten afstellen.
Wat je zei over een schroef en een L-vormige beugel: de pomp heeft een gemarkeerde "ring" op een bepaald punt om de timing ten opzichte van de zuigerverstelling te bepalen. De schroef dicht die opening af en de L-vormige beugel markeert de exacte positie van het timinggat, denk ik.
Groeten!

• handmatig-mechanisch
  • Onderwerpauteur
  • Verse grensbewoner
  • Verse grensbewoner
Verder
15 jaar en 3 maanden geleden #16120 door handmatig-mechanisch
Forumleden!
Bedankt!
Mijn auto staat weer in de garage! Alles is weer normaal!

Alles wat miderjon zei klopte en het was erg nuttig toen ik hem ophaalde bij de monteur, die me niet eens meer kon proberen te berekenen.

Het bleek dat ze het gereedschap dat de krukas vastzet niet hadden gemonteerd, waardoor deze een paar millimeter te ver vooruit stond en de zuiger te vroeg de timingmarkering raakte.

Ter verduidelijking: bij de Partner zit er een bout op het nokkenastandwiel, een cilindrisch L-vormig stuk op het injectiepomptandwiel en een stang die de krukas vastzet. Deze stang wordt aan de voorkant van de motor, tussen de motor en de radiator, in een verborgen gat gestoken, vlak onder de bobine.
De monteur schreef dit toe aan het feit dat hij het gereedschap had uitgeleend en niet had teruggebracht.
Hij wist dus dat hij een van de benodigde gereedschappen miste, maar hij startte de motor toch en, erger nog, maakte hem af, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Laten we hopen dat er niets kapot is gegaan.
Voorlopig klinkt en voelt de motor als nieuw.

Bedankt. Bedankt Victor, bedankt Nuky!
We houden contact.
Geweldige site!!