Hallo vrienden, goedenavond.
Ik schrijf u om wat hulp te vragen bij een probleem met een auto in mijn werkplaats, waarvoor ik momenteel niet genoeg geld heb. Het is
een Mazda 323 uit 2000 met een 1.6L "ZM"-motor, die een startprobleem heeft; de motor wil gewoon niet starten.
Op basis van wat we al in de werkplaats hebben gedaan, produceert de motor geen brandstofinjectie of vonk. De stroomsignalen naar de bobines zijn binnen de parameters, evenals het spanningssignaal naar de injectoren. We hebben de ECU vervangen en de motor startte, zij het niet perfect, en liep ongeveer 15 minuten goed voordat hij afsloeg. We dachten dat de ECU het probleem zou kunnen zijn, maar toen we de auto probeerden te starten met de oude ECU, startte hij weer niet en bleven dezelfde problemen zich voordoen als met de vorige ECU. We zijn doorgegaan met de motorcontroles en hebben de krukaspositiesensor (CPK) verwijderd en enkele metingen verricht met een voltmeter. Hier is een van mijn vragen over het probleem. Volgens de technische specificaties van deze sensor zou de weerstandswaarde ongeveer 550 ohm moeten zijn, maar de sensor had een waarde van ongeveer 20 ohm. Daarom hebben we besloten hem te vervangen door een nieuwe, originele sensor. Nadat we de sensor hadden ontvangen, hebben we de weerstand gemeten en vastgesteld dat deze 26 ohm was. We hebben de nieuwe sensor geïnstalleerd, maar de motor start nog steeds niet. Mijn vraag is: was de nieuwe sensor defect? Of is dit de correcte weerstandswaarde, ondanks wat de handleiding zegt?
Ik zou uw hulp zeer op prijs stellen en kijk uit naar uw antwoord, dat zich specifiek op dit probleem richt; alle andere mogelijkheden zijn immers uitgesloten.
Alvast bedankt.